Strona główna / Spektakle / Wydarzenia towarzyszące

Poniedziałek, 21 listopada, Godz. 16:00, Katowice Miasto Ogrodów, sala nr 211

Ever given”, reż. Piotr Pacześniak

23 marca 2021 roku. Godzina 7:40. 400-metrowy kontenerowiec „Ever Given” wskutek silnych wiatrów przewraca się na bok i grzęźnie na mieliźnie, paraliżując Kanał Sueski, jeden z najważniejszych szlaków handlowych na świecie. Kontenerowiec pozostaje w Kanale przez 7 dni.

25 marca Internet obiega zdjęcie koparki stojącej tuż obok zakopanego na mieliźnie kontenerowca i samotnie próbującej go odkopać. Co mogłaby powiedzieć koparka do kontenerowca, gdyby umiała mówić? Jakimi słowami odpowiedziałby koparce kontenerowiec, gdyby i on umiał mówić?

Wychodząc z konwencji bajek disneyowskich, chcemy zastanowić się nad naturą sukcesu, porażki, uległości i sprzeciwu w świecie zglobalizowanego handlu i neoliberalnego systemu. Okazuje się, że wystarczy ponieść spektakularną porażkę jak „Ever Given”, żeby system, który jeszcze niedawno wydawał się nienaruszalny, zaczął chwiać się w posadach. Skoro na każdym kroku oczekuje się od nas zwycięstw, może trzeba zacząć cieszyć się ze spektakularnych porażek? Dlaczego mamy wiecznie poddawać się pływom i nurtom? Może wszyscy powinniśmy chociaż na 7 dni utknąć na mieliźnie i jak kopista Bartleby powiedzieć, że „wolelibyśmy nie”?

Spektakl studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii 2021

tekst: Piotr Pacześniak, Aleksandra Samelczak, Przemysław Przestrzelski
reżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne: Piotr Pacześniak
choreografia: Kinga Bobkowska
obsada: Aleksandra Samelczak, Przemysław Przestrzelski
opieka pedagogiczna: Marcin Wierzchowski

Wstęp wolny.

„Ever given”, reż. Piotr Pacześniak

Wtorek, 22 listopada, Godz. 16:00, Katowice Miasto Ogrodów, sala nr 211

„Częstotliwość graniczna”, reż. Jakub Zalasa

W obliczu katastrofy klimatycznej, globalnych pandemii, cyfryzacji wnikającej w strukturę naszych relacji, trudno o pozytywną postawę wobec rzeczywistości. Depresja wydaje się naturalną kondycją człowieka. Częstotliwość graniczna bada możliwość opowieści o depresji w sposób kojący i przynoszący ulgę. Bohaterka inspirowana opowiadaniem D. F. Wallace’a Osoba w depresji podróżuje w trzy miejsca, zaczynając od gabinetu terapeutycznego Przyszłość, przez hotel Teraźniejszość, aż do kawiarni Przeszłość. U osób, z którymi się spotyka, stara się sprowokować pytanie o to, czym dla każdego z nich jest częstotliwość graniczna, gdzie leży moment przejścia ze stanu pozornego spokoju i cyklu dobowego w nerwicę skutkującą odrzuceniem kontaktów społecznych. Gdzie znajduje się granica wytrzymałości i czy ostatnie chwile przed końcem świata jesteśmy w stanie spędzić wspólnie?

Spektakl studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii 2021

reżyseria: Jakub Zalasa
dramaturgia: Wera Makowskx
scenografia: Agnieszka Bylina
obsada: Maria Wójtowicz, Szymon Czacki, Michał Balicki, Kamila Janik, Kinga Bobkowska, Adam Wietrzyński

Wstęp wolny.

„Częstotliwość graniczna”, reż. Jakub Zalasa

Środa, 23 listopada, Godz. 16:00, Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego, Scena w Malarni

„Ojcowie”, reż. Błażej Biegasiewicz

Spektakl traktuje o ojcostwie postrzeganym z perspektywy młodych mężczyzn – wciąż bezdzietnych, będących jednak w wieku, w którym o tacierzyństwie można myśleć już bardzo poważnie. Ten status „nieistniejącego, ale możliwego ojca” współdzielą wszyscy aktorzy, a spektakl opiera się na autentycznych doświadczeniach i subiektywnych odczuciach wszystkich twórców. Snucie wizji o sobie samym w roli taty automatycznie wywoływało wspomnienia ojcostwa doświadczanego z perspektywy synów.

Ten wątek okazał się fundamentalny. Dopiero rozliczenie się z paradygmatem zastanego ojcostwa i refleksja nad tym, co warto z niego ocalić, co zaczerpnąć, a co zmienić, stworzyło punkt odniesienia do rozważań nad następnym wzorcem. To przejście – od ojca poprzednich pokoleń do ojca przyszłości  wyznacza treść widowiska.

Spektakl studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii 2021

reżyseria: Błażej Biegasiewicz
wykonanie masek: Alicja Kolińska
obsada: Mateusz Grodecki, Maciej Karczewski, Filip Lipiecki, Marcin Piotrowiak
opieka artystyczna i pedagogiczna: Marcin Wierzchowski

Wstęp wolny.

„Ojcowie” – reżyseria: Błażej Biegasiewicz

Czwartek, 24 listopada, Godz. 16:00, Dom Oświatowy Biblioteki Śląskiej, Aula Zakładu Tańca Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego przy ul. Francuskiej 12

„Taniec i zmysły”. Trzy jednoaktówki tańca współczesnego: „Ashes of a Dead Frog” chor. Jacek Łumiński / „Bodily Suites Reclaimed” chor. Jacek Łumiński / “Tymczasem” chor. Anna Mikuła, Daniel Leżoń

Spektakle powstały w ramach programu „Przestrzenie sztuki – Katowice” w latach 2020–2022. Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Ashes of a Dead Frog

To wznowienie pracy choreograficznej stworzonej w 2006 r. dla Nai Ni Chen Dance Company z Nowego Jorku. Jest znakiem nowej współpracy z tym zespołem i hołdem dla Nai Ni Chen – zmarłej na początku 2020 r. wizjonerskiej artystki tańca współczesnego, założycielki Nai Ni Chen Dance Company. Jeśli znajdziesz się w punkcie zwrotnym w swoim życiu, odwołaj się do symboliki żaby. Duch żaby pomoże ci dokonać zmian i transformacji, których potrzebujesz w sobie, a także oczyści twoje ciało, umysł i ducha. Zrozumienie ropuch i żab jest kluczem do metamorfozy życia.

Symbolika żaby zawiera głęboką prawdę, transformację i zmianę. Żaba przechodzi przez różne etapy metamorfozy. A jako nasze zwierzę duchowe popycha nas do podobnych przemian. Pomaga nam połączyć się z naszymi emocjami i daje nam motywację do wyrzucenia negatywnej energii z naszego życia, ponieważ to duchowe zwierzę nie może współistnieć w toksycznym środowisku. Symbolika tego stworzenia jest obecna w wielu kulturach i ma również wiele znaczeń.

Jako podróżnik między lądem a wodą symbolizuje związek tego stworzenia z księżycem i życiem pozagrobowym, wywołując w ten sposób wiele powiązań z czarami, czarodziejami i magicznymi mocami. Od składnika eliksiru miłosnego, przez złą, demoniczną bestię, po sympatyczny talizman na szczęście – żaba przybiera różne formy i kształty w różnych kulturach. Ze względu na ich bliski związek z wodą, ropuchy są symbolem oczyszczenia i odnowy, a jako duch wydają się uzdrawiać nasz umysł, ciało i duszę.

choreografia: Jacek Łumiński
wykonanie: Angelika Karal, Ewelina Cieśla, Bartłomiej Mieszczak, Sebastian Wiertelak, Łukasz Zgórka
muzyka: Glen Velez

***

Bodily Suites Reclaimed

Spektakl powstał w odpowiedzi na pandemiczna izolację.

Wiesz co znaczy iść krok za krokiem
w cieple gwiazd?
Wiesz, że istniejemy?
Zapomniałeś kluczy do Królestwa?
Urodziłeś się już i żyjesz?

Jim Morrison

choreografia: Jacek Łumiński
wykonanie: Angelika Karal, Łukasz Zgórka, Sebastian Wiertelak

***
Tymczasem

Przyglądamy się sobie, w tym tańcu, jakby przez lustra czasu. Taniec jest formą ekspresji tak naturalną dla człowieka jak śmiech lub płacz. Nie jest zarezerwowany dla nikogo. Dzięki indywidualnej motoryce, każdy może wprawić siebie w ruch.  Z rozmów i wspomnień, ze spojrzeń i gestów – ułożyliśmy pełne ciepła przedstawienie.

Rozmowy, wspomnienia i historie stały się pretekstem do poszukiwań ruchowych, wstępem do wspólnego, pełnego empatii i bliskości bycia ze sobą – prywatnie i na scenie.

choreografia: Anna Mikuła, Daniel Leżoń
wykonanie: Jadwiga Radkiewicz, Franciszek Radkiewicz, Anna Mikuła / Karolina Januszek, Daniel Leżoń

Wstęp wolny.

„Bodily Suites Reclaimed”

Piątek, 25 listopada, godz. 15:30, Katowice Miasto Ogrodów, Strefa Centralna

Spotkanie „Niechciane dziedzictwo? O przemianach w teatrze ostatnich lat”. Uczestnicy: Monika Kwaśniewska-Mikuła (Uniwersytet Jagielloński), Magdalena Rewerenda (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Stanisław Godlewski (Polska Akademia Nauk). Prowadzenie: Miłosz Markiewicz

Na przestrzeni ostatnich kilku lat sztuka teatralna (nie tylko w Polsce) przeszła znaczące przemiany – zarówno formalne, jak i organizacyjne. Zjawiska takie jak ujawnianie przemocy czy molestowania seksualnego, protesty zespołów aktorskich, wypowiadane wprost przepracowanie i zmęczenie, ale również wydarzenia takie jak pandemia czy wojna sprawiły, że teatr nie mógł pozostać obojętny na własne słabości. W jaki sposób próbuje je przepracować? Jak odnosi się do nich artystycznie oraz instytucjonalnie? Czy wraz z zachodzącymi przemianami transformacji ulegają również kształt i zadania współczesnej krytyki teatralnej?

Wstęp wolny.

Plakat promujący festiwal

Sobota, 26 listopada, godz. 12:00, Katowice Miasto Ogrodów, Strefa Centralna

Spotkanie „Co po teatrze? O poszukiwaniu nowych języków sztuki”. Uczestnicy: Wiktor Bagiński, Damian Josef Neć, Jakub Skrzywanek, Jagoda Szelc, Michał Telega. Prowadzenie: Miłosz Markiewicz

Czy język teatru pozostaje dziś wystarczający, by mówić o najbardziej palących zagadnieniach współczesnego świata? W jaki sposób za pomocą sztuki zmieniać rzeczywistość? To zaledwie niektóre z pytań, jakie chcielibyśmy zadać reżyserom i reżyserce spektakli konkursowych. Ich głosy nie bez powodu zostały wybrane jako najciekawsze w sztuce teatralnej młodego pokolenia – właśnie oni będą bowiem nadawać ton kolejnym sezonom artystycznym w polskim teatrze. Jak więc wyobrażają sobie przyszłość tej sztuki? Co chcieliby zmienić, a co zachować ze świata pozostawionego im przez „mistrzów”?

Wstęp wolny.

Plakat promujący spektakle konkursowe i mistrzowski

Zapraszamy!