TOMASZ KIREŃCZUK

Na zdjęciu Tomasz Kireńczuk - juror Interpretacji w 2024 roku

fot. Marcin Oliva Soto

Tomasz Kireńczuk jest krytykiem teatralnym, dramaturgiem, kuratorem projektów artystycznych i społecznych. W latach 2011-2019 współtworzył Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław. Jest współzałożycielem i wieloletnim dyrektorem programowym Teatru Nowego w Krakowie. Od 2021 roku jest dyrektorem artystycznym Santarcangelo Festival – najstarszego we Włoszech i jednego z najważniejszych w Europie festiwali sztuk performatywnych. Studiował teatrologię i dramatologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2008 roku opublikował monografię „Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów”.

EWELINA MARCINIAK

Na zdjęciu: Ewelina Marciniak, jurorka Interpretacji 2024

Fot. Natalia Kabanow

Ewelina Marciniak studiowała Europeistykę i Teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Reżyserię na Akademii Teatralnej w Krakowie. Od 2008 roku reżyseruje w najważniejszych polskich teatrach, za swoje prace otrzymała liczne nagrody, m.in. w 2016 roku „Paszport Polityki” za rozmach inscenizacyjny oraz eksplorowanie tematu kobiet w męskim świecie teatru.

Oprócz sztuk współczesnych autorów, takich jak Roland Schimmelpfennig, Nis-Momme Stockmann i Elfriede Jelinek, adaptowała na scenę także powieści, m.in. „Portret damy” Henry’ego Jamesa oraz „Mapa i terytorium” Michela Houellebecqa. W swoich inscenizacjach poszukuje nowych form narracyjnych dla tematów politycznych i historycznych, łącząc je z muzyką i choreografią.

W styczniu 2018 roku zadebiutowała w Niemczech „Senem nocy letniej” w Teatrze we Fryburgu Bryzgowijskim. W sezonie 2019/2020 w hamburskim Thalia Theater wyreżyserowała adaptację powieści Szczepana Twardocha „Król” (niem. „Der Boxer”), za co w 2020 roku otrzymała najważniejszą niemiecką nagrodę teatralną DER FAUST. W sezonie 2020/2021 powróciła do Thalia Theater, gdzie zrealizowała niemieckojęzyczną prapremierę „Ksiąg Jakubowych” Olgi Tokarczuk. W 2022 roku jej inscenizacja “Dziewicy Orleańskiej”, zrealizowana w Teatrze Narodowym w Mannheim, została zaproszona na prestiżowy przegląd najważniejszych niemieckojęzycznych produkcji teatralnych – Theatertreffen w Berlinie. Jej trzecia produkcja w Thalia Theater, „Ifigenia”, znalazła się w programie Festiwalu w Salzburgu. W 2023 roku zrealizowała „Projekt Tove” na podstawie „Trylogii kopenhaskiej” Ditlevsen w Schauspiel Frankfurt oraz „Genialną przyjaciółkę” Eleny Ferrante w Thalia Theater.

W 2021 roku zadebiutowała w operze, inscenizując „Złoto Renu” w Operze w Bernie (Bühnen Bern), gdzie do 2025 roku zrealizuje całą wagnerowską tetralogię „Pierścień Nibelunga”. Adaptacją bestselerowej powieści Ottessy Moshfegh „Mój rok relaksu i odpoczynku” zainaugurowała otwarcie sezonu artystycznego 2024/2025 w Schauspiel Graz. Obecnie we Frankfurcie pracuje nad „Wielkim Gatsbym” według Francisa Scotta Fitzgeralda.

PAWEŁ DEMIRSKI

Na zdjęciu Paweł Demirski, juror 22. Interpretacji

Fot. archiwum artysty

Paweł Demirski to dramatopisarz, scenarzysta, reżyser, jeden z najważniejszych autorów współczesnego teatru polskiego.

Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Wrocławskim; w 2003 roku uczestniczył w programie International Residency. Podczas londyńskiego stypendium w Royal Court Theatre brał udział w zajęciach Martina Crimpa, Harolda Pintera, Petera Gilla i Davida Hare’a. Instytucja ta określa się jako teatr dramatopisarzy i słynie z wystawiania zaangażowanych dzieł komentujących bieżące wydarzenia.

W latach 2003–2006 był kierownikiem literackim Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie realizował m.in. projekt artystyczno-społeczny pod hasłem Szybki Teatr Miejski. W jego ramach wystawiano jednoaktówki, które poruszały aktualne tematy społeczne, częstokroć bazując na materiałach dokumentalnych.

Pierwszą autorską wystawioną sztuką Demirskiego było “From Poland with Love” w reżyserii Michała Zadary (2005), w której dramatopisarz przyglądał się sytuacji emigrujących na Zachód młodych Polaków. W tym samym premierę miał “Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”, również wyreżyserowany przez Zadarę.

Wspólnie z reżyserką Moniką Strzępką stworzył jeden z najbardziej znanych duetów w polskim teatrze, działający przez kolejnych kilkanaście lat. Ich pierwszym wspólnym spektaklem były “Dziady. Ekshumacja” (2007). W 2011 roku Demirski i Strzępka zostali wyróżnieni Paszportem Polityki za konsekwentnie rozwijany projekt teatru krytycznego, za odwagę mówienia więcej i ostrzej, niż chcielibyśmy usłyszeć oraz za żywiołową teatralność łamiącą bariery “dobrego smaku” na rzecz “dobrego myślenia”.

W 2021 roku wydawnictwo Narodowego Starego Teatru opublikowało “Teksty dla (Starego) Teatru” – zredagowany przez Agatę Dąbek zbiór pięciu dramatów Demirskiego zrealizowanych na scenach NST zawierający także trzy rozmowy pogłębiające lekturę tekstów.

Także w 2021 roku Demirski zadebiutował jako reżyser, wystawiając w poznańskim Teatrze Polskim dramat “4.48 PSYCHOSIS” Sarah Kane (w teatrze instytucjonalnym ten tekst inscenizował jedynie Grzegorz Jarzyna). (biogram na podstawie informacji z portalu Culture.pl)

DOMINIKA BEDNARCZYK

Dominika Bednarczyk, jurorka festiwalu.

Fot. archiwum aktorki

Dominika Bednarczyk jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną. Urodziła w się w 1972 roku w Krakowie. Skończyła krakowskie PWST. Debiutowała w 1992 roku rolą Julii w Romeo i Julii Williama Szekspira (w reż. Krzysztofa Orzechowskiego) w Teatrze Ludowym w Krakowie. Od 1996 roku, czyli od początku swojej drogi zawodowej, związana jest z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Zagrała tutaj m.in. w: Śniadaniu u Tiffany’ego w reż. Pawła Miśkiewicza (1994), Księciu Niezłomnym w reż. Andrzeja Pawłowskiego (1998), Rzeźni w reż. Remigiusza Brzyka, Czarownicach z Salem w reż. Barbary Sass (1999), Jordanie w reż. Mai Kleczewskiej (2000), Abelardzie i Heloizie w reż. Agaty Dudy-Gracz (2001), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Nożach w kurach Davida Harrowera w reż. Mai Kleczewskiej (2002),  Czarodziejskiej górze w reż. Barbary Sass (2004), Urodził się i to go zgubiło w reż. Antoniego Libery (2006), w Całe życie głupi w reż. Macieja Wojtyszki (2007), Rozmowach poufnych Ingmara Bergmana w reż. Iwony Kempy (2008), Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna? wg Króla Leara Williama Szekspira w reż. Pawła Miśkiewicza (2015), Dziejach upadków według Honoré’a de Balzaca w reż. Małgorzaty Warsickiej (2016).

Grała w Lunatykach Krystiana Lupy (w wersji z 1995 i 1998 roku) w Starym Teatrze w Krakowie. Współpracuje z Teatrem STU.

W 1996 roku otrzymała nagrodę XIV Festiwalu Szkół Teatralnych; w 2001 roku dostała Ludwika za rolę Shirley w przedstawieniu Jordan Anny Reynolds i Moiry Buffini. W 2002 roku otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa za twórczość teatralną. W tym samym roku została laureatką Nagrody im. Leona Schillera; w 2003 roku powtórnie otrzymała Ludwika, a także Złotą Maskę za rolę Agłaji w Idiocie wg Fiodora Dostojewskiego. Otrzymała nagrodę aktorską z rolę Jenny Von Westphalen w spektaklu Narodziny Fryderyka Demuth w reż. Macieja Wojtyszki na Festiwalu Rzeczywistość Przedstawiona Zabrze 2015. Za tę samą rolę otrzymała Nagrodę Aktorską na Festiwalu Teatrów Telewizji Sopot 2017. W 2017 roku po raz kolejny została laureatką Ludwika za rolę Baronowej Hulot w Dziejach upadku w reż. Małgorzaty Warsickiej. Publiczność XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała tytuł Najlepszej Aktorki dla Dominiki Bednarczyk za rolę Konrada w spektaklu “Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej, otrzymała nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki w sezonie 2021/2022 za rolę Konrada w “Dziadach” w reż. Mai Kleczewskiej. Subiektywny spis aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego 2022, czyli ranking najlepszych kreacji aktorskich, a wśród nich Dominika Bednarczyk-Krzyżowska za rolę Konrada w “Dziadach”.

Grała w licznych spektaklach Teatru Telewizji, np. w Antygodnie w reżyserii Andrzeja Seweryna (2005). Poza działalnością teatralną jest związana także z filmem. Ma na swoim koncie role m.in. w: Liście Schindlera w reż Stevena Spielberga (1993), Spisie cudzołożnic w reż. Jerzego Stuhra (1995), Ono w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2004), Wspomnieniu lata Adama Guzińskiego (2016).

(biogram ze strony Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie).

BARBARA HANICKA

Na zdjęciu scenografka Barbara Hanicka

fot. archiwum artystki

Barbara Hanicka obroniła dyplom ze scenografii na ASP w Krakowie.

W 1984 roku rozpoczęła współpracę z Jerzym Grzegorzewskim, trwającą do śmierci reżysera. Zrealizowała z nim wiele spektakli w teatrze Studio i w Teatrze Narodowym w Warszawie, w Teatrze Starym w Krakowie i Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Współpracowała także z Zygmuntem Hübnerem, Janem Englertem, Tadeuszem Bradeckim, Mikołajem Grabowskim, Pawłem Łysakiem, Agnieszką Glińską, Grzegorzem Wiśniewskim, Grzegorzem Jarzyną, Justyną Sobczyk, Klaudią Hartung-Wójciak, Maciejem Podstawnym, Michałem Buszewiczem.

W ostatnim czasie przygotowała scenografię do spektakli Pawła Miśkiewicza (m.in. „Idiota”, „Burza”, „Zamek” w Teatrze Narodowym, „Biesy” w Teatrze Starym w Krakowie, „Coco albo bałkańska operetka” w Teatrze Polskim w Poznaniu ), oraz oper w reżyserii Barbary Wysockiej ( m.in. „Tosca” i „La Boheme” w Teatrze Wielkim w Warszawie, „Quarttet” w Staatsoper w Berlinie, „Katia Kabanova” w Opera de Lyon).

Zajmuje się również pracą pedagogiczną, prowadzi zajęcia na Wydziale Reżyserii krakowskiej AST.

Jest autorką powieści dla młodzieży „Ale teatr” wydanej przez WL.