Znamy laureatów 22. INTERPRETACJI i zwycięzcę Lauru Konrada

Przedstawiamy laureatów Festiwalu INTERPRETACJE!

Laur Konrada 22. OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU SZTUKI REŻYSERSKIEJ “INTERPRETACJE” 2024 otrzymał Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu” na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach. 

Na reżysera swoje głosy oddało troje Jurorów z pięcioosobowego grona Jury. Byli to: Dominika Bednarczyk, Paweł Demirski i Barbara Hanicka.

Dominika Bednarczyk: Za wyobraźnię, wrażliwość, poczucie humoru. Za umiejętność odnalezienia we współczesności żywego, przejmującego refleksu w tekście napisanym ponad 100 lat temu. Za inteligentne rozłożenie znaczeń na planie scenografii, kostiumu, światła i dźwięku.

Barbara Hanicka: Przekazuję głos reżyserowi, którego wrażliwość i odwaga w queerowaniu klasyki polskiej przełożyła się na stworzenie interesującej interpretacji tekstu, który osobiście uważam za mało interesujący.

Paweł Demirski: Chciałby wręczyć swój mieszek spektaklowi, który jest szalony i anarchiczny. Ten rodzaj teatru jest mi bardzo bliski.

Jurorzy Tomasz Kireńczuk i Ewelina Marciniak docenili Małgorzatę Wdowik za spektakl „Niepokój przychodzi o zmierzchu” na podstawie powieści Marieke Lucasa Rijnevelda z Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego. 

Ewelina Marciniak: Za spektakl który nie daje łatwych odpowiedzi a stawia wiele pytań. Za przedstawienie nieoczywiste, oszczędne w słowach, a pełne emocji. Za sugestywny, zmysłowy i pochłaniający widza świat, w którym śmierć współistnieje z życiem, wiara z seksualnością, a samotność z rozpaczliwym nieraz pragnieniem bliskości.

Tomasz Kireńczuk: Za tworzenie sugestywnego świata scenicznego, który znaczeń poszukuje w cielesności, zmysłowości i bliskości. Za poszukiwanie innych narracji i odchodzenie od tekstocentryzmu. Za przedstawienie, które uruchamia pracę wyobraźni i w swym powolnym trwaniu i pozornym bezruchu wytwarza silne i trudne emocje. Za pełną wrażliwości pracę na traumie i konfrontowanie nas ze światem dziecięcej, nastoletniej seksualności. Za pracę nad obecnością i dowartościowanie ciała jako podstawowego nośnika znaczeń. 

Każdy juror wręczył wybranemu przez siebie reżyserowi nagrodę w wysokości 11 tys zł brutto. 

Wojtek Rodak otrzymał więc nagrodę w wysokości 33 tys zł brutto i statuetkę Lauru Konrada.

Wojtek Rodak: Najbardziej lubię teatr za to, że przez moment – podczas prób i podczas tworzenia spektaklu – jesteśmy w stanie wygenerować inne rzeczywistości, inne narracje i trochę inne opowieści, które chociaż na te kilka godzin są w stanie wciągnąć widzów i dać – mam nadzieję – trochę nadziei.

Reżyser ze sceny podziękował aktorkom grającym w spektaklu, swojej rodzinie, która go wspiera na artystycznej drodze i wszystkim kobietom, które najwięcej go nauczyły i które inspirowały mnie całe artystyczne życie reżysera: Mam nadzieję, że będziemy mogli żyć w rzeczywistości, która będzie szanowała prawa nie tylko kobiet, ale też różnego rodzaju mniejszości i że będziemy żyć po prostu w lepszej rzeczywistości.

Małgorzata Wdowik otrzymała nagrodę w wysokości 22 tys zł brutto. Reżyserka nie mogła jednak odebrać nagród osobiście. 

Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice w konkursie publiczności na najlepszą reżyserię spektaklu prezentowanego podczas XXII Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” 2024 otrzymał Mateusz Pakuła za spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

Nagroda przyznawana przez publiczność wynosi 10 tys zł brutto. 

Wręczona też została Nagroda Dziennikarzy akredytowanych przy festiwalu. Otrzymał ją Wojtek Rodak za spektakl „Dzieje grzechu” na podstawie powieści Stefana Żeromskiego z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie w koprodukcji z Teatrem Małym w Tychach.

Werdykt dziennikarzy brzmi następująco: 

Nagrodę Dziennikarzy akredytowanych przy 22. Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE przyznajemy spektaklowi „Dzieje grzechu” w reżyserii Wojtka Rodaka zrealizowanemu w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie za inteligentną, zręczną i nieoczywistą grę z konwencjami literackimi, teatralnymi, filmowymi i społecznymi oraz dojrzałą sceniczną kreację kobiecości.

Nagrodą jest grafika autorstwa Szymona Szewczyka, artysty wizualnego, projektanta i scenografa.

W konkursie na najlepszą reżyserię spektaklu telewizyjnego zrealizowanego w ramach cyklu Teatroteka laureatem został Fryderyk Najda, reżyser spektaklu “Długo nic, a potem wcale” na podstawie tekstu Karoliny Szczypek. 

W konkursie na najlepszą reżyserię słuchowiska radiowego zrealizowanego przez Teatr Polskiego Radia jury postanowiło nie przyznać nagrody. W zamian Jury postanowiło nagrodzić autorkę scenariusza spektaklu Teatroteki – Karolinę Szczypek.

Nagrody wynoszą po 8 tys zł brutto. 

Poniżej uzasadnienie Jury w sprawie zaistniałej sytuacji:

Po wysłuchaniu pięciu słuchowisk jury jednogłośnie postanowiło nie przyznawać nagrody w kategorii słuchowisko polskiego radia. Z przykrością stwierdzamy, że zakwalifikowane słuchowiska nie w wystarczającym stopniu wykorzystują możliwości języka radiowego w budowaniu współczesnego teatru polskiego radia. 

Nasze wątpliwości dotyczą zarówno formy i jak i proponowanego materiału literackiego. W związku z bogactwem tworzonej współcześnie audiosfery zaproponowane słuchowiska wydają nam się anachroniczne i nie wchodzące w dialog ze współczesnością. 

Po obejrzeniu pięciu spektakli Teatroteki, Jury jednogłośnie postanowiło przyznać nagrodę w kategorii telewizyjny spektakl zrealizowany przez WFDiF, w ramach projektu Teatroteka Fryderykowi Najdzie za spektakl „Długo nic a potem wcale”.  Realizatorom i aktorom udało się stworzyć komplementarny, wciągający świat.  

Jednocześnie doceniając jakość tekstu przyznajemy specjalną nagrodę Karolinie Szczypek za scenariusz. 

Dziękujemy organizatorom festiwalu za umożliwienie przesunięcia nagrody finansowej pomiędzy kategoriami.

Wieczór zakończył się pokazem spektaklu “Underground Girls” z Teatru Ilkhom z Uzbekistanu w reżyserii laureata poprzedniej edycji, obecnie dyrektora ds. artystycznych Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie, Jakuba Skrzywanka.