24 listopada 2024 18.00

„Underground Girls”

Na finał 22. INTERPRETACJI zaprezentowany zostanie spektakl „Underground Girls” w reżyserii Jakuba Skrzywanka z Teatru Ilkhom im. Marka Weila z Taszkientu w Uzbekistanie. 

Dawno, dawno temu, w odległej krainie, nadszedł dla kobiet koniec świata. Oto ich historia, ich siła, ich walka o przetrwanie i ich ból. „Underground Girls” to eksploracja wolności i ucisku.

Sztuka powstała w oparciu o:

-Książkę szwedzkiej dziennikarki Jenny Nordberg „Underground Girls of Kabul: In Search of Hidden Resistance in Afghanistan” z 2014 roku. Opowiada ona o praktyce „bacha posh”, co oznacza „ubrana jak chłopiec”. W niektórych afgańskich rodzinach, w których nie urodzili się synowie, praktykuje się sytuację, w której dziewczynki – przed okresem dojrzewania – są ubierane i wychowywane jak chłopcy. Książka opowiada o tym, jak dużą presję społeczeństwo wywiera na kobiety, aby urodziły chłopca, jak różni się wychowanie synów i córek oraz jakie przywileje można uzyskać, ubierając się jak chłopiec.

-Wywiady z afgańskimi kobietami i uchodźcami na temat wydarzeń po dojściu talibów do władzy. Wywiady zostały zebrane przez zespół produkcyjny teatru w marcu 2022 roku. Naoczni świadkowie wydarzeń z sierpnia 2021 roku, którym udało się wyjechać do Uzbekistanu, USA, Kanady, Polski, a także ci, którzy pozostali w Afganistanie, rozmawiali z reżyserem pod warunkiem zachowania anonimowości.

-Historie z Centrum Rehabilitacji Społecznej dla Kobiet Rakhmdillik w Samarkandzie. Kobiety podzieliły się z ekipą produkcyjną historiami przemocy domowej, naruszania ich praw i wolności w Uzbekistanie.

Sztuka “Underground Girls” stara się odpowiedzieć na pytania: Dlaczego społeczeństwo preferuje mężczyzn? Dlaczego wciąż tak trudno nam przyznać, że kobiety i mężczyźni mogą być równi? Projekt bada katastrofalne skutki pozbawienia kobiet wolności. Dziś próbują one walczyć o podstawowe prawa człowieka, o wolność bycia niezależnymi i wykształconymi kobietami. O możliwość decydowania o własnym losie. Spektakl jest próbą oddania głosu tym, których krzyku nie chcemy jeszcze słyszeć.

MEDIA O SPEKTAKLU:

O samym spektaklu z Taszkientu było głośno już w zeszłym (czyli w 2022 roku – przyp. red.) roku, kiedy to dzień przed premierą „Underground Girls” przedstawiciele uzbeckich służb oraz uzbrojeni żołnierze weszli do The Ilkhom Theatre of Mark Weil, próbując wymusić odwołanie premiery przedstawienia opartego na reportażach o sytuacji Afganek. W oświadczeniu służb napisano: „Pokazanie społeczeństwu sytuacji społecznej, religijnej i politycznej w Afganistanie na podstawie światopoglądu zachodniego, potępienie wartości i tradycji narodowych i religijnych może negatywnie wpłynąć na stabilne stosunki pomiędzy narodami uzbeckim i afgańskim oraz ich dwustronne stosunki państwowe”. Premiera odbyła się dopiero po interwencji zaangażowanego w projekt przedstawicielstwa Unii Europejskiej w Ministerstwie Sprawiedliwości Uzbekistanu. A także odważnej decyzji aktorek, by mimo wszystko wystawić spektakl. (…)

Jakub Skrzywanek tworzy portret zbiorowy kobiet żyjących w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie, gdzie główną zasadą jest segregacja płciowa oraz utowarowienie kobiecego ciała. To szczególnie widoczne w scenie, w której ubrane w ślubne stroje aktorki zachwalają przed publicznością swoje atuty jako potencjalnych żon. Najwyżej ceniona jest uległość, brak własnego zdania i gotowość do służenia mężowi. Reżyser, zamiast skupiać się na konkretnych jednostkach, w luźno powiązanych ze sobą scenach opisuje ogólną sytuację kobiet w Afganistanie, pozbawioną niuansów. To największa różnica w porównaniu z reportażem Jenny Nordberg, gdzie główną rolę odgrywają silne kobiety działające w opozycji do panujących stosunków społeczno-politycznych w Afganistanie. W adaptacji przesuwają się więc akcenty i znaczenia. Na scenie nieco brakuje ukazania potencjału buntu i oporu wobec tego systemu. Widoczny jest on jedynie w ironii, dowcipie oraz kobiecych marzeniach przeciwstawianych opowieściom o przemocy. (…)

Przedstawienie powstało już po sierpniu 2021 roku, kiedy to talibowie przejęli władzę w Afganistanie. Opowieść o tych wydarzeniach opiera się na przeprowadzonych na potrzeby spektaklu wywiadach z uchodźczyniami oraz osobami, które nie opuściły kraju. Na scenie słyszymy historię o zmianie, strachu po wejściu talibów do miasta i próbach udanej lub nieudanej ucieczki. W jednej z ostatnich scen spektaklu po dwóch stronach ogrodzenia stają Afganka chcąca przekroczyć granicę i kobieta ubrana na europejską modłę, której strach nie pozwala przeprowadzić nowo przybyłej, pomimo jej poruszającej opowieści. Ta historia nie ma happy endu, zastępuje go polityczno-społeczna katastrofa.

Katarzyna Niedurny, „Dwutygodnik”

Tę satyrę na patriarchat Skrzywanek zrobił z nowojorsko-irlandzką dramaturżką Emily Reily i polską choreografką Agnieszką Kryst. Wyidealizowaną wizję romantycznego związku pokazuje się tu, inscenizując w olbrzymich maskach-głowach główny wątek z filmowego „Titanica”. W ten sposób twórcy pokazują, jak nieadekwatne wobec realiów Azji Środkowej są wizje miłości dominujące w globalnej anglosaskiej popkulturze. Ten zabieg można odczytać zarazem jako kpinę z zachodnich artystów pracujących w obcych dla siebie realiach – czyli z samych siebie. Zarazem sam „Titanic” był ponoć np. w Afganistanie filmem kultowym – bohaterka Kate Winslet ucieka przecież z aranżowanego małżeństwa!

Widzowie muszą się tu też konfrontować ze scenami drastycznymi – to przede wszystkim powracające odgłosy przemocy domowej, dochodzące w nieoczekiwanych momentach jakby zza ściany.

A propos Afganistanu, spektakl „Underground Girls” odnosi się także do sytuacji do tego graniczącego z Uzbekistanem państwa. Lecą papierowe strzępy – trzeba podrzeć uniwersytecki dyplom, zaświadczenia o stypendiach, prawo jazdy, zatrzeć ślady, że brało się kiedyś udział w wyborach, najlepiej, że w ogóle umie się czytać i pisać. Szybko uciec do domu i zmienić gdzieś krótką sukienkę na nikab. To pierwsze chwile, gdy wiadomo już, że w mieście znów rządzą talibowie.

Jednym z zarzutów, które stawiano spektaklowi Skrzywanka, było właśnie szkodzenie stosunkom afgańsko-uzbeckim. W Uzbekistanie przebywa ponad 10 tysięcy uchodźców i uchodźczyń z Afganistanu. To z nimi m.in. rozmawiali twórcy przedstawienia, które po początkowych kłopotach jest regularnie grane (…)

Witold Mrozek, „Gazeta Wyborcza”

Występują:

Honorowa Artystka Republiki Uzbekistanu Olga Volodina
Julia Plakida
Natalia Li
Klara Nafikova
Nigina Dzhabbarova
Zilola Pulatova
Elina Klimova
Klavdiya Bezmaternykh

Reżyseria: Jakub Skrzywanek
Scenariusz: Emily Reilly
Artysta: Aleksandr Provalinsky
Choreografia: Agnieszka Kryst
Kompozytor i realizator dźwięku projektu – Marat Maksudi
Produkcja: Irina Bharat
Szycie kostiumów: Denis Tomilin
Zastępca dyrektora: Marlene Gibel
Tłumaczenie: Irina Bharat, Jan Dobrynin
Nagranie plików audio: Zulfiya Raimkulova, Umid Rakhataliev

Premiera: 10 i 11 września 2022 roku.

O reżyserze spektaklu:

Jakub Skrzywanek – reżyser, autor scenariuszy teatralnych, twórca instalacji performatywnych, od 1 września 2024 roku pełni funkcję zastępcy dyrektorki do spraw artystycznych w Narodowym Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu AST w Krakowie, Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz kursu DOKPRO w Mistrzowskiej Szkole Wajdy. W okresie od stycznia 2022 roku do końca sierpnia 2024 roku był zastępcą dyrektora do spraw artystycznych w Teatrze Współczesnym w Szczecinie.

Jakub Skrzywanek jest laureatem najważniejszych nagród teatralnych. Jego debiutancki spektakl „Cynkowi Chłopcy” z Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu został nagrodzony Grand Prix na Festiwalu Pierwszy Kontakt w Toruniu i podczas Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych (2017). Za reżyserię spektaklu „Śmierć Jana Pawła II” przygotowanego w Teatrze Polskim w Poznaniu, otrzymał Laur Konrada, główną nagrodę XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” w Katowicach i nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu „Boska Komedia” (2022) za oryginalne ujęcie tematu przedstawienia. Dokonania artystyczne reżysera w 2022 roku doceniono przyznając mu Paszport Polityki w kategorii Teatr. O spektaklach Jakuba Skrzywanka pisały m.in New York Times, Financial Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Jerusalem Post, czy L’Espresso.

Uznanie zdobyły również jego teksty dla teatru. Sztuki „Pogrom alfonsów, Warszawa 1905”, oraz „To my jesteśmy przyszłością!” znalazły się w półfinale konkursu Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Tekst „Dziewczyny z podziemia”, stworzony na podstawie wywiadów z afgańskimi uchodźczyniami, wystawiono w legendarnym teatrze Ilkhom w Taszkiencie, gdzie wzbudził ogromne emocje.

W styczniu 2022 roku objął stanowisko dyrektora artystycznego w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, zostając zarazem najmłodszym dyrektorem teatru w Polsce. Tworząc profil artystyczny tej instytucji stawiał na odkrywanie młodych artystek i poszukiwanie nowych języków teatru. Mottem jego kadencji była fraza „Teatr, który słucha”, sygnalizująca potrzebę nawiązania żywego dialogu teatru z publicznością oraz ścisły związek podejmowanych działań artystycznych z działaniami społecznymi i pedagogicznymi.

Jakub Skrzywanek był Dyrektorem Artystycznym 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontrapunkt. Współpracuje stale z estońskim teatrem Vaba Lava, gdzie przygotowuje program, zapraszając ciekawych artystów z Europy Środkowej.

Od września 2024 roku zastępca dyrektorki ds. artystycznych w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach 22. INTERPRETACJI w niedzielę 24 listopada o godz. 18 w Teatrze Śląskim w Katowicach. Bilety do kupienia TUTAJ