Piątym, ostatnim spektaklem konkursowym w ramach konkursu o Laur Konrada będzie spektakl „Dzieje grzechu” w reżyserii Wojtka Rodaka z Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Twórcy i twórczynie sięgają do klasyki polskiego modernizmu po jedną z najbardziej kontrowersyjnych powieści tamtego okresu autorstwa Stefana Żeromskiego.
Pracując z samą konwencją melodramatu i ją dekonstruując, przyglądają się losom głównej bohaterki Ewy, traktując ją w sposób niejednostkowy i metaforyczny, a także konfrontując na scenie z męskimi bohaterami tej powieści. Realizatorki i realizatorzy podejmują próbę queerowo-feministycznego odczytania historii Ewy, starając się wykroczyć poza męskie spojrzenie zapisane w powieści Żeromskiego, a następnie utrwalone w filmowej adaptacji Waleriana Borowczyka. W centrum ich zainteresowania znajduje się uwikłanie bohaterki w zależności patriarchatu oraz to, jak na przestrzeni lat zmieniła się narracja wokół kobiet.
Pragną spojrzeć na kobiece ciało i seksualność w sposób podmiotowy, szukając sposobu na wyzwolenie ich z konwencji. Czy Ewa wygnana z raju za pierwszy grzech już zawsze musi być skazana na piekło?
MEDIA O SPEKTAKLU:
Krakowska inscenizacja […] umiejętnie balansuje między melodramatycznym tonem a nawiasem umowności, emfazą a intymnym wyznaniem, zmysłowością scen erotycznych, oddanych przez dosłowność słów padających z offu i poetycki wymiar projekcji Martyny Miller, ale też eksplorowaniem relacji bohaterki z własnym ciałem. […]
Magda Piekarska, „Gazeta Wyborcza”
„Dzieje grzechu” w reżyserii Wojtka Rodaka i dramaturgii Igi Gańczarczyk są nie tylko błyskotliwą grą z konwencją melodramatu, ale i polemiką z powieścią żerującą na pełnej hipokryzji moralności publicznej. Na małej scenie Starego Teatru, zmienionej za sprawą scenografii w efektowny buduar, rozgrywają się sceny z dziejów „moralnego upadku” bohaterki tragicznie zakochanej w niedoszłym rozwodniku Łukaszu Niepotomskim. Zręcznie przeplecione polemicznymi, metateatralnymi komentarzami aktorek i aktorów. Są w tym spektaklu trzy Ewy. Najmłodszą i najbardziej „niewinną” gra Karolina Stanieć, starszą Magda Grąziowska, a tę dojrzałą, najbardziej, jak chciałby Żeromski, „zepsutą” – Małgorzata Gałkowska. Towarzyszą im m.in. Filip Perkowski jako Bodzanta i Szymon Czacki w roli Niepołomskiego.
Michał Centkowski, Przegląd
(…) już nie pamiętam kiedy ostatnio oglądałem spektakl, którego twórcy z takim wdziękiem, pasją (i nieprawdopodobnym talentem) udowadniają, że teatr może być wspaniałą zabawą, tworząc jednocześnie mądre, wciągające i poruszające przedstawienie.
Czapki z głów przed aktorami, szczególnie Ewami – Karoliną Staniec, Magdą Grąziowską i – Małgorzatą Gałkowską, której monolog o przemijaniu jest jedną z najlepszych, najbardziej przejmujących scen, jakie można teraz zobaczyć na w polskim teatrze. A Łukasz i Szczerbic (brawurowe role Szymona Czackiego i Stanisława Linowskiego), za każdym razem pojawiając się na scenie, wnosili w tę opowieść o pogmatwaniu ludzkiej natury pewien niesłychanie kuszący powiew dwuznaczności.
Reżyseria: Wojtek Rodak
Scenariusz i dramaturgia: Iga Gańczarczyk
Scenografia i reżyseria świateł: Katarzyna Pawelec
Kostiumy: Marta Szypulska
Muzyka: Teoniki Rożynek
Choreografia: Alicja Nauman
Video: Martyna Miller
Asystent reżysera: Jacek Niemiec
Asystentka kostiumografki: Sara Julia Pons
Inspicjent/sufler: Katarzyna Gaweł
Koordynatorka produkcji: Dorota Grzywacz-Kmieć
Premiera: 19 kwietnia 2024
Współproducentem spektaklu jest Teatr Mały w Tychach.
O reżyserze spektaklu:
Wojtek Rodak – reżyser teatralny, autor prac z pola sztuk performatywnych, absolwent reżyserii teatralnej w AST w Krakowie oraz produkcji filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi. W 2020 roku zadebiutował spektaklem „Żeglarz” J. Szaniawskiego w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Został laureatem nagrody „Debiut TR” podczas 10. Forum Młodej Reżyserii i w 2022 roku zrealizował spektakl „Tom na wsi” w TR Warszawa. W tym samym roku reżyserował partycypacyjny projekt „Praktyka widzenia” z udziałem osób z dysfunkcją wzroku w Teatrze Nowym w Łodzi, a wraz z Szymonem Adamczakiem zrealizował spektakl „Kolorowe sny” w Teatrze Polskim w Poznaniu z udziałem queerowej młodzieży. Jego debiutancki tekst dramatyczny „cHIMera” został wyróżniony w 2. edycji AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy i jako czytanie performatywne miał swoją prapremierę podczas Criminal Queerness Festival w Nowym Jorku w 2023 roku. W 2024 roku w Narodowym Starym Teatrze zrealizował spektakl „Dzieje grzechu” na motywach powieści S. Żeromskiego, a następnie poruszający temat awansu społecznego spektakl „Skok wzwyż” w Teatrze Dramatycznym w Warszawie.
Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach 22. INTERPRETACJI w sobotę 23 listopada o godz. 18 w Pałacu Młodzieży w Katowicach. Bilety można kupić TUTAJ