W listopadzie zapraszamy na XXII „Interpretacje”

Grono młodych, ale już z pewnym dorobkiem reżyserów oceniane jest przez jury składające się z doświadczonych twórców na różne sposoby związanych z teatrem. To główna idea Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE, który odbywa się w Katowicach od 1998 roku.
Jej autorem jest Jacek Sieradzki, uznany krytyk teatralny, wieloletni redaktor naczelny pisma Dialog, a także w przeszłości dwukrotny dyrektor artystyczny tego festiwalu. Dwa razy funkcję tę powierzono również Kazimierzowi Kutzowi, cenionemu reżyserowi filmowemu i teatralnemu, politykowi i publicyście z Katowic.
Młodzi reżyserzy, zapraszani do konkursu, mogli zadebiutować w teatrze nie wcześniej niż piętnaście lat przed daną edycją. Warto dodać też, że podczas pierwszych edycji na równi z teatrem żywego planu o główną nagrodę walczyli również reżyserzy Teatru Telewizji. Zmaganiom młodych towarzyszą pokazy spektakli mistrzów – wybitnych i uznanych reżyserów, a ocenia ich jury, w skład którego wchodzą przedstawiciele artystycznych zawodów, nie tylko reżyserzy, ale i kompozytorzy, aktorzy, scenografowie, kuratorzy czy pisarze.
Od 2014 roku, przez trzy kolejne lata, dyrekcję artystyczną sprawowała dziennikarka Katarzyna Janowska, która do konkursu zapraszała spektakle wybrane przez selekcjonerów z pominięciem kryterium stażu zawodowego reżyserów, a program festiwalu był podporządkowany hasłu – wybranej dla danej edycji festiwalu myśli przewodniej (w 2014 roku była to WOLNOŚĆ, w 2015 roku pytania o tożsamość: KIM JESTEŚ? KIM JESTEM?, a w 2016 roku wciąż i dziś aktualne hasło: PRZEMOC. STOP!). W programie pojawiły się również wydarzenia towarzyszące i projekty społeczne, goszczono spektakle i jurorów z zagranicy.
Od 2018 roku Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej  INTERPRETACJE w Katowicach odbywa się w formule biennale, czyli co dwa lata.
Tego roku powrócił on do swojej pierwotnej formuły programowej: prezentacji twórczości najmłodszego pokolenia polskich reżyserek i reżyserów teatralnych, którzy ubiegają się o Laur Konrada Swinarskiego. Brano pod uwagę spektakle reżyserów do dziesięciu lat od debiutu. Przez trzy kolejne edycje dyrektorem artystycznym był Ingmar Villqist – dramatopisarz, reżyser i kurator sztuki pochodzący z Chorzowa. Powołał on dodatkowe dwa konkursy – na najlepszą reżyserię spektakli telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych. W programie znalazły się również wydarzenia towarzyszące dedykowane sztuce reżyserii, również w filmie, czy nowemu językowi teatru. Warto odnotować, że edycja XX odbyła się online, ponieważ przypadła na czas pandemii koronawirusa.
Od początku patronem INTERPRETACJI jest Konrad Swinarski – reżyser teatralny, telewizyjny, filmowy i operowy, inscenizator i scenograf. Stworzył własny styl, dzięki któremu uważany jest za jednego z najbardziej oryginalnych i najwybitniejszych twórców w historii polskiego teatru. To właśnie na jego cześć nagroda główna festiwalu, czyli Laur Konrada, nosi imię reżysera. Otrzymuje ją reżyser, który otrzyma większość głosów jury, te zaś swój wybór uzasadnia indywidualnie, na żywo, przed widownią i młodymi reżyserami, podczas gali finałowej INTERPRETACJI. Od lat jury jest pięcioosobowe.
Wśród laureatów festiwalu są m.in. Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Krzysztof Warlikowski, Maja Kleczewska, Remigiusz Brzyk, Jan Klata, Iwona Kempa, Przemysław Wojcieszek, Monika Strzępka, Radosław Rychcik, Katarzyna Szyngiera, Jakub Skrzywanek.
To, bez wątpienia, pierwsze nazwiska polskiego teatru w dzisiejszych czasach.
Obecnie trwają przygotowania do XXII edycji INTERPRETACJI. Odbędą się one w Katowicach od 18 do 24 listopada 2024 roku. Poprzedzi je PROLOG zaplanowany 16 listopada 2024 roku. Nad programem pracuje Biuro Festiwalowe z Dariuszem Wiktorowiczem jako jego koordynatorem.
Od tego roku w wyborze spektakli konkursowych w konkursie o Laur Konrada oraz spektakli mistrzowskich doradza komisja kwalifikacyjna w składzie: Dorota Buchwald, Michał Centkowski i Katarzyna Niedurny.
Biuro oraz członkowie komisji wraz z dyrekcją festiwalu uznało, że w konkursie o Laur Konrada będą brane pod uwagę spektakle reżyserów, którzy debiutowali nie później niż 15 lat wstecz.
Festiwalowi towarzyszyć będą także dwa inne konkursy dla reżyserów, zapoczątkowane podczas INTERPRETACJI w 2018 roku – konkurs na najlepszą reżyserię słuchowiska radiowego i konkurs na najlepszą reżyserię spektaklu telewizyjnego. Kuratorem pierwszego będzie Janusz Kukuła, drugiego – Wojciech Majcherek.
W planach jest także prezentacja dwóch spektakli mistrzowskich oraz pokazów spektakli towarzyszących.
Organizatorem i sponsorem festiwalu jest Miasto Katowice, wykonawcą: Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek. Dyrektorem INTERPRETACJI jest Piotr Zaczkowski, dyrektor Katowice Miasto Ogrodów.
XXII edycja festiwalu uzyskała dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwocie 100 tys. zł.
Zapraszamy w listopadzie do Katowic.