Spektakl Teatru Śląskiego PROLOGIEM „Interpretacji”

Na dwa dni przede oficjalnym rozpoczęciem 22. edycji INTERPRETACJI zapraszamy Państwa na festiwalowy PROLOG. W sobotę 16 listopada o godz. 17 Teatr Śląski w Katowicach pokaże spektakl „Korfanty. Rebelia!” w reżyserii Roberta Talarczyka.

Wstawaj, Korfanty!
Pora się zbudzić!
Mówić do ludzi!

Kto z nas nie chciałby zmienić świata na lepsze? By rzeczywistość – ta społeczna i polityczna – toczyły się już tylko po naszej myśli? Kto nie marzył o rewolucji, przewrocie, buncie, niech pierwszy rzuci kamieniem…

Albo stawi się u bram piekieł, jak Wojciech Korfanty w najnowszej sztuce Artura Pałygi. Wybierz się razem z nami w tę dantejską podróż, w której przewodnikiem będzie jeden z Ojców Niepodległości, śląski bohater, rewolucjonista. Nie będzie to droga usłana różami, raczej pytaniami, rozterkami i niecodziennymi spotkaniami. Jaki sens miała społeczna rewolta Korfantego? Czy ten wielki Ślązak był prawdziwym buntownikiem, czy może jednak politycznym cynikiem? Jakie metafizyczne siły maczały palce w powstaniach śląskich? A w końcu: czy nadzieja jest matką głupich, czy może umiera ostatnia?

W 2023 roku minęło 150 lat od urodzin Wojciecha Korfantego, najważniejszej postaci w historii Górnego Śląska. Z tej okazji Teatr Śląski zaprasza na spektakl muzyczny autorstwa Artura Pałygi, z utworami The Baboon Show, w reżyserii Roberta Talarczyka. Przywróćmy rebeliancką energię sprzed 100 lat, zadajmy niewygodne pytania, obalmy pomniki i przewietrzmy tę budę!

Scena ze spektaklu / fot. Przemysław Jendroska

Scena ze spektaklu / fot. Przemysław Jendroska

MEDIA O SPEKTAKLU:

Ze sceny płynie zespołowa moc i młodzieńcza energia. Są protest songi i ostre gitarowe granie. Jest dużo ruchu, taniec, głośne refreny i mocne światła. Jest – zapewne pojawiające się u niejednego widza – zdziwienie, że można w ten sposób pokazać historyczną postać, tak odległą naszym czasom. (…) Najbardziej przyciągnął mą uwagę Cezary Studniak jako Mefisto – był demoniczny i intrygujący, straszny i śmieszny jednocześnie. Wodził rej aż miło. Bez niego chyba całość tego widowiska rozsypałaby się jak domek z kart, najciekawiej wprowadzał rebeliancką atmosferę na scenę (sam przecież też jest słynnym buntownikiem, diabeł to upadły anioł). Zdecydowanie ukradł show innym bohaterom. W Draculę wcielał się Piotr Bułka, którego nie sposób poznać w charakteryzacji na wampira ze starego filmu „Nosferatu symfonia grozy” Murnaua. Ta charakteryzacja, właściwy sposób mówienia i sposób poruszania się wystarczyły do odegrania poprawnej postaci. (…) Dobrze wypadły mocne, ciekawie przetłumaczone na język polski piosenki nieznanej szerzej grupy The Baboon Show ze Szwecji. Jak wspomniał przed premierą reżyser, muzycy pozwolili twórcom na swobodne, pasujące do treści spektaklu tłumaczenia, więc są to kawałki o władzy, historii, buncie, polityce, społeczeństwie, etc. Muzyka niesie się po sam czubek sklepienia teatru.

Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza Katowice

Pomysł Artura Pałygi na przepisanie życiorysu na bajkę, odtwarzaną w nieskończoność w piekle jest ciekawy. Pokazuje Wojciecha Korfantego (Dariusz Chojnacki) jako współczesnego Syzyfa, w towarzystwie Mefista (gościnnie Cezary Studniak) i jego pomocnika Drakuli (Piotr Bułka) oraz grona dusz skazanych na wieczne potępienie. Tytułowy bohater obraca się w środowisku przypominającym netflixowe produkcje. (…)  Twórcy położyli nacisk na widowiskowość (gra zespołowa wypada perfekcyjnie) i na muzykę szwedzkiego zespołu rockowego The Baboon Show. 

Paweł Kluszczyński, Nowa Siła Krytyczna E-Teatr

Występują:
rebeliant Wojciech Korfanty – Dariusz Chojnacki
Mefisto, król Piekła – Cezary Studniak (gościnnie)
Drakula prosto z Piekła – Piotr Bułka
Arszenik ścienny- Kateryna Vasiukova
rebeliantka Elżbieta Korfantowa – Ewa Kutynia
Jezus Chrystus / anonimowa rebeliantka Ola – Aleksandra Bernatek (gościnnie)
Ignaca Paderewski / anonimowa rebeliantka Aniela – Anna Lemieszek, Natalia Dinges (gościnnie)
matka, przewodnicząca Komitetu Matek – Karina Grabowska
matka, nieustępliwa strażniczka piekielna – Katarzyna Błaszczyńska
anonimowa rebeliantka Natalia – Natalia Dinges (gościnnie)
anonimowa rebeliantka Nina – Nina Batovska
anonimowa rebeliantka Emilia – Emilia Kubiak (gościnnie)
anonimowy rebeliant Arkadiusz / komendant policji Waldemar / powstaniec Pień – Arkadiusz Machel
anonimowy rebeliant Andrzej / powstaniec Krzaku – Andrzej Ogłoza (gościnnie)
anonimowy rebeliant Dawid / powstaniec Liściu – Dawid Ściupidro
anonimowy rebeliant Paweł / powstaniec Gałązka – Paweł Kempa
konduktor Rafał – Wiesław Kupczak
komendant policji Kazimierz – Zbigniew Wróbel

Twórcy:

tekst: Artur Pałyga
reżyseria: Robert Talarczyk
scenografia i kostiumy: Justyna Łagowska
choreografia: Natalia Dinges
wideo-art: Wojciech Doroszuk
utwory: The Baboon Show (Haakan Klas Soerle, Cecilia Maria Bostrom, Frida Margaretha Staahl, Niclas Leif Svensson)
aranżacje i opracowanie muzyczne: Krzysztof Kurek
zespół muzyczny: Krzysztof Kurek (gitara), Artur Rumiński (gitara), Wojciech Grabarczyk (gitara basowa), Bartosz Lichołap (perkusja)
przygotowanie wokalne: Ewa Zug
reżyseria świateł: Piotr Roszczenko
konsultacje historyczne: Robert Ciupa
asystent reżysera: Zbigniew Wróbel
inspicjent: Karolina Wieczorek
sufler: Dagmara Habryka-Białas
realizacja dźwięku: Grzegorz Maj, Oskar Cichoń, Mirosław Witek, Maciej Baranowski
realizacja światła: Maria Machowska, Piotr Roszczenko
wideo-art, realizacja wideo: Szymon Suchoń
kierownictwo produkcji: Małgorzata Długowska-Błach
kierownik techniczny: Maciej Rokita
asystentka produkcji: Dorota Damec
autor plakatu: Filip Studniarek
dokumentacja fotograficzna: Przemysław Jendroska

Koproducenci: Miasto Katowice, Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek, Instytut im. Wojciecha Korfantego

Premiera: 12 stycznia 2024

Bilety dostępne są na stronie Teatru Śląskiego.

Spektakl będzie PROLOGIEM zapowiadającym 22. festiwal INTERPRETACJE w Katowicach. Pokaz odbędzie się 16 listopada o godz. 17. Festiwal potrwa między 18 a 24 listopada.