Spektakle Teatroteki na „Interpretacjach”
Festiwal INTERPRETACJE ma również w swoim programie konkurs na najlepszą reżyserię spektaklu telewizyjnego. Zaprezentujemy podczas niego pięć spektakli telewizyjnych zrealizowanych w ramach projektu Teatroteka WFDiF.
Pokazy wszystkich pięciu spektakli odbędą się w piątek 22 listopada w sali kinowej Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Początek o godz. 11.
Szczegóły tutaj.
Zapraszamy na Piątek z Teatroteką! Wstęp wolny!
W konkursie znalazły się następujące tytuły:
„Taniec z ofiarą”
Dwudziestokilkuletni bohaterowie, dziewczyna i chłopak, emigrują z Polski do Niemiec. Podejmują niskopłatną pracę, z czasem ona dostaje się na studia, on traci zajęcie w magazynie i wpada w złe towarzystwo. Dziewczyna lepiej zna język, poznaje nowych znajomych. To budzi w chłopaku zazdrość, zagubienie i frustrację. Coraz częściej upija się, nie wraca na noce do domu, staje się wobec partnerki agresywny. Konflikt narasta, związek rozpada się, wydarzenia prowadzą nieuchronnie do tragicznego finału, w którym on stanie się Sprawcą, a ona Ofiarą. Całą historię poznajemy z perspektywy każdego z bohaterów: oboje, niezależnie od siebie, relacjonują rozpad ich związku, zamieszczając posty, fotki i filmy na Facebooku. Jednocześnie, ich historia staje się treścią internetowego streamu, emitowanego „na żywo” programu z gatunku reality show pod nazwą „Taniec z ofiarą”.
WYSTĘPUJĄ:
Aleksandra Piotrowska (Ofiara)
Maciej Zuchowicz (Sprawca)
Tomasz Dedek (Gil Bejts)
Luiza Budejko (Sylwia)
Łukasz Gawroński (Kamil)
Szymon Roszak (Cinek)
TEKST: Kamil Szuszkiewicz
REŻYSERIA: Luiza Budejko
ZDJĘCIA: David Bajerski
SCENOGRAFIA: Tomasz Walesiak
KOSTIUMY: Joanna Walisiak-Jankowska
CHARAKTERYZACJA: Milena Jura, Marcin Rodak
MONTAŻ: Jakub Motylewski
DŹWIĘK: Aleksandra Pniak, Aleksander Musiałowski
KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski
KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz
REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko
PRODUCENT: Zbigniew Domagalski
Rok produkcji: 2021
„Królowa boazerii”
Wanda, dwudziestopięcioletnia studentka reżyserii w szkole filmowej, umieszcza w sieci teledysk, którego bohaterami są jej rodzice, tak jak ich pamięta z dzieciństwa. Nie jest to wizja zbyt korzystna szczególnie dla ojca, którego Wanda pamięta jako nadużywającego alkoholu awanturnika. Nic więc dziwnego, że rodzice, po zobaczeniu teledysku są oburzeni. Tym bardziej, że miejscem zdjęć do teledysku było ich mieszkanie, przez co czują się okradzeni ze swej prywatności. Niespodziewanym efektem teledysku jest decyzja matki Wandy, która postanawia dokonać remontu mieszkania, a przede wszystkim zlikwidować „odwieczną” boazerię stanowiącą dla niej symbol obciachu i życiowej stagnacji. Rodzina jest przeciwna zmianom. Matka rozpoczyna walkę z resztą rodziny w imię prawa do dokonania we własnym życiu zmian, jakie uważa za istotne. Tymczasem Wanda zgłasza jako temat filmu dyplomowego „bunt” matki. Film będzie zatytułowany „Królowa boazerii”.
Sztuka zdobyła II nagrodę w konkursie Stowarzyszenia ZAiKS i WFDiF na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI w grudniu 2021 roku.
WYSTĘPUJĄ:
Dorota Segda (Matka)
Mirosław Kropielnicki (Ojciec)
Ewa Florczak (Babcia)
Agata Różycka (Wanda)
Filip Kosior (Piotr)
Urszula Kobiela (Agatka)
Robert Kibalski (Majster)
Sebastian Pawlak (Masażysta)
Anna Rogowska (Wokalistka)
Paulina Andrzejewska-Damięcka (Aktorka/Tancerka)
Dariusz Płoński (Aktor)
Eliza Rycembel (Modelka)
TEKST: Tadeusz Kabicz
REŻYSERIA: Tadeusz Kabicz
ZDJĘCIA: Karol Czyż
SCENOGRAFIA: Paulina Czernek-Banecka
KOSTIUMY: Dominika Szozda
CHARAKTERYZACJA: Milena Jura, Justyna Koczara
MONTAŻ: Jakub Motylewski
MUZYKA: Szymon Sutor
DŹWIĘK: Michał Robaczewski, Radosław Skłodowski
KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski
KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz
REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko
PRODUCENT: Zbigniew Domagalski
Rok produkcji: 2022
Tekst wyłoniony w konkursie organizowany przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie – na utwór dramatyczny dla TEATROTEKI.
„Nóż rodowy”
Realistyczny dramat o tematyce rodzinnej. Na czas pobytu Matki w szpitalu do mieszkania dorosłej Córki wprowadza się jej Ojciec. Oboje właściwie się nie znają, on porzucił swoją córkę i żonę przed wieloma laty. Nic więc dziwnego, że Córka traktuje go na początku, jak obcego mężczyznę, w dodatku odpowiedzialnego za rozstanie się rodziców. Z retrospektywnych relacji Ojca i Matki poznajemy historię ich młodzieńczej, krótkotrwałej miłości. Teraz, po wielu latach, Ojciec i Córka mają szansę na poznanie, a może nawet na wzajemne zrozumienie. Musieliby jednak oboje dokonać niebywałego wysiłku, aby przezwyciężyć uprzedzenia, zniwelować poczucie krzywdy, jakie towarzyszy Córce i poczucie winy, jakiego doświadczył Ojciec.
WYSTĘPUJĄ:
Krzysztof Zawadzki
Agnieszka Kwietniewska
Julia Rocka
TEKST: Marcin Kącki
REŻYSERIA: Kuba Zubrzycki
PRODUCENT: Zbigniew Domagalski
ZDJĘCIA: Filip Drożdż
SCENOGRAFIA :Agata Trojak
KOSTIUMY: Dominika Gebel
DŹWIĘK: Tomasz Wieczorek
MONTAŻ: Paweł Kowalik
CHARAKTERYZACJA: Milena Jura, Marcin Rodak
KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski
PRODUCENT: Zbigniew Domagalski
KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz
REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko
PRODUKCJA: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
WSPÓŁFINANSOWANIE: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Długo nic a potem wcale”
Kameralny dramat psychologiczny, którego akcja rozgrywa się w samoobsługowej pralni czynnej całą dobę. „Interes” funkcjonuje raczej słabo, komu potrzebna pralnia czynna w nocy? Toteż dziewczyna, która tam pracuje tylko nocami, traktuje pralnię bardziej jako miejsce gwarantujące jej bezpłatny nocleg, niż jako miejsce do zarabiania pieniędzy. A jednak którejś nocy zjawia się dwóch dziwnych klientów: najpierw starszy mężczyzna, potem młody chłopak. Spotkaniom i toczącym się rozmowom towarzyszy aura tajemnicy skrywanej przez każdą z postaci, każda z nich ma najwyraźniej powód, aby nie powiedzieć całej prawdy… Powoli ze skrywanych wcześniej tajemnic i łatwych kłamstw, wyłania się coraz więcej prawdy, która choć bolesna, jest niezbędna do oczyszczenia.
WYSTĘPUJĄ:
Izabella Dudziak
Marta Ścisłowicz
Mateusz Więcławek
Krzysztof Stroiński
TEKST: Karolina Szczypek
REŻYSERIA: Fryderyk Najda
PRODUCENT: Zbigniew Domagalski
ZDJĘCIA: Zdzisław Najda
SCENOGRAFIA: Anna Wunderlich, Agata Adamus
KOSTIUMY: Dorota Roqueplo
MUZYKA: Zygmunt Konieczny
DŹWIĘK: Michał Robaczewski, Marcin Jachyra, Aleksander Musiałowski
MONTAŻ: Jakub Motylewski
CHARAKTERYZACJA: Milena Jura, Ewa Wiączek
KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski
PRODUCENT: Zbigniew Domagalsk
KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz
REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko
PRODUKCJA: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
WSPÓŁFINANSOWANIE: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Wybierz ten cholerny dywan”
Sztuka psychologiczna przedstawiająca zbiorowy portret współczesnej, miejskiej inteligencji.
Cztery duety aktorskie, każda z par toczy odrębną rozmowę, kolejne dialogi przeplatają się ze sobą, akcja toczy się w ciągu jednego dnia. Równoległy montaż czterech dwuosobowych scen pozwala widzowi zorientować się, że prawie wszyscy bohaterowie powiązani są ze sobą więzami rodzinnymi. Każdy z dwuosobowych dialogów opisuje inną, skomplikowaną relację międzyludzką. Większość z nich dotyczy kryzysu w związku, wszystkie portretują bohaterów w sytuacji dla nich przełomowej.
WYSTĘPUJĄ:
Mikołaj Matczak
Marta Stalmierska
Joanna Osyda
Michał Czernecki
Wiktoria Gorodeckaja
Danuta Stenka
Anna Głosek
Agata Różycka
TEKST: Katarzyna Błaszczyńska
REŻYSERIA: Bartłomiej Błaszczyński
PRODUCENT: Zbigniew Domagalski
ZDJĘCIA: Kamil Małecki
SCENOGRAFIA: Ewa Gdowiok
KOSTIUMY: Katarzyna Dudek
MUZYKA: Jakub Adamiak
DŹWIĘK: Marta Kosiorowska, Radosław Skłodowski
MONTAŻ: Maciej Szydłowski
CHARAKTERYZACJA: Milena Jura, Marcin Rodak
KIEROWNICTWO PRODUKCJI: Paweł Mantorski
KONSULTACJA PROGRAMOWA: Zenon Butkiewicz
REDAKTOR PROWADZĄCY: Krzysztof Domagalik
OPIEKA ARTYSTYCZNA: Maciej Wojtyszko
PRODUKCJA: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
WSPÓŁFINANSOWANIE: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego