Mateusz Pakuła – reżyser spektaklu konkursowego o Laur Konrada

Reżyserem drugiego spektaklu konkursowego o Laur Konrada – „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. S Żeromskiego w Kielcach – jest Mateusz Pakuła. 

MATEUSZ PAKUŁA to pisarz (prozaik, dramatopisarz), dramaturg, adaptator, reżyser teatralny i radiowy. Od dziesięciu lat prowadzi warsztaty i kursy dramatopisarskie. Absolwent dramaturgii na Wydziale Reżyserii Dramatu w PWST w Krakowie. Studiował polonistykę (specjalność wiedza o kulturze) na UJ oraz filozofię na UŁ.

Jako prozaik zadebiutował książką „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”, która została uznana za jedną z najciekawszych książek 2021 roku, otrzymała Nagrodę Krakowa Miasta Literatury UNESCO, Pióro Roku Debiut literacki 2021 i ArtRage Award, nominowana była do Odkryć Empiku, Nagrody Literackiej Gdynia i Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza (wyróżniona rezydencją w Vence), znalazła się także w finałowej piątce europejskiej nagrody Prix Grand Continent.

Spektakl na podstawie „Jak nie zabiłem…”, w adaptacji i reżyserii autora, został okrzyknięty najważniejszym spektaklem ostatnich sezonów, zdobył do tej pory ponad dwadzieścia nagród – zespołowych i indywidualnych, w tym czterokrotnie Grand Prix (m.in. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia i Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej).

Poza „Jak nie zabiłem swojego ojca…” wydał sześć książek z dramatami: zbiór „Chaos pierwszego poziomu” (2020), „Wieloryb The Globe” (2016), zbiór „Panoptikos” (2015), dyptyk „Na końcu łańcucha” (2012) ), „Kowboj Parówka i trzy inne sztuki” (2012) oraz „Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych” (2010). Ponadto jego sztuki są regularnie publikowane w miesięczniku „Dialog”. Tłumaczono je na angielski, niemiecki, czeski, hiszpański, węgierski i ukraiński.

W Teatrze Łaźnia Nowa na podstawie tekstów Pakuły zrealizowano spektakle „Wejście smoka. Trailer” (reż. Bartosz Szydłowski), „KonradMaszyna” (reż. Bartosz Szydłowski), „Smutki tropików” (reż. Paweł Świątek), „Kowboj Parówka” (reż. Wiktor Loga-Skarczewski) i „Wieloryb The Globe” (reż. Eva Rysová). Spektakl „Pluton p-brane”, którego premiera miała miejsce w 2018 roku na deskach Łaźni Nowej, był jego debiutem reżyserskim. Do ostatnich realizacji reżyserskich Mateusza Pakuły należą również m.in. „Jungle people” (Teatr Animacji w Poznaniu), „Chaos pierwszego poziomu” (Stary Teatr w Krakowie), „Lem vs. P.K. Dick” (Teatr Łaźnia Nowa) czy „Złote Płyty” (Teatr Muzyczny Capitol).

W 2024 roku ukazała się „Skóra po dziadku” – jego druga książka prozatorska, w przygotowaniu jest trzecia – powieść dla młodzieży pt. „Sprawa Świętego Jogurta”.