TOMASZ KIREŃCZUK
Tomasz Kireńczuk jest krytykiem teatralnym, dramaturgiem, kuratorem projektów artystycznych i społecznych. W latach 2011-2019 współtworzył Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog – Wrocław. Jest współzałożycielem i wieloletnim dyrektorem programowym Teatru Nowego w Krakowie. Od 2021 roku jest dyrektorem artystycznym Santarcangelo Festival – najstarszego we Włoszech i jednego z najważniejszych w Europie festiwali sztuk performatywnych. Studiował teatrologię i dramatologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2008 roku opublikował monografię „Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów”.
EWELINA MARCINIAK
Ewelina Marciniak studiowała Europeistykę i Teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Reżyserię na Akademii Teatralnej w Krakowie. Od 2008 roku reżyseruje w najważniejszych polskich teatrach, za swoje prace otrzymała liczne nagrody, m.in. w 2016 roku „Paszport Polityki” za rozmach inscenizacyjny oraz eksplorowanie tematu kobiet w męskim świecie teatru.
Oprócz sztuk współczesnych autorów, takich jak Roland Schimmelpfennig, Nis-Momme Stockmann i Elfriede Jelinek, adaptowała na scenę także powieści, m.in. „Portret damy” Henry’ego Jamesa oraz „Mapa i terytorium” Michela Houellebecqa. W swoich inscenizacjach poszukuje nowych form narracyjnych dla tematów politycznych i historycznych, łącząc je z muzyką i choreografią.
W styczniu 2018 roku zadebiutowała w Niemczech „Senem nocy letniej” w Teatrze we Fryburgu Bryzgowijskim. W sezonie 2019/2020 w hamburskim Thalia Theater wyreżyserowała adaptację powieści Szczepana Twardocha „Król” (niem. „Der Boxer”), za co w 2020 roku otrzymała najważniejszą niemiecką nagrodę teatralną DER FAUST. W sezonie 2020/2021 powróciła do Thalia Theater, gdzie zrealizowała niemieckojęzyczną prapremierę „Ksiąg Jakubowych” Olgi Tokarczuk. W 2022 roku jej inscenizacja “Dziewicy Orleańskiej”, zrealizowana w Teatrze Narodowym w Mannheim, została zaproszona na prestiżowy przegląd najważniejszych niemieckojęzycznych produkcji teatralnych – Theatertreffen w Berlinie. Jej trzecia produkcja w Thalia Theater, „Ifigenia”, znalazła się w programie Festiwalu w Salzburgu. W 2023 roku zrealizowała „Projekt Tove” na podstawie „Trylogii kopenhaskiej” Ditlevsen w Schauspiel Frankfurt oraz „Genialną przyjaciółkę” Eleny Ferrante w Thalia Theater.
W 2021 roku zadebiutowała w operze, inscenizując „Złoto Renu” w Operze w Bernie (Bühnen Bern), gdzie do 2025 roku zrealizuje całą wagnerowską tetralogię „Pierścień Nibelunga”. Adaptacją bestselerowej powieści Ottessy Moshfegh „Mój rok relaksu i odpoczynku” zainaugurowała otwarcie sezonu artystycznego 2024/2025 w Schauspiel Graz. Obecnie we Frankfurcie pracuje nad „Wielkim Gatsbym” według Francisa Scotta Fitzgeralda.
PAWEŁ DEMIRSKI
Paweł Demirski to dramatopisarz, scenarzysta, reżyser, jeden z najważniejszych autorów współczesnego teatru polskiego.
Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Wrocławskim; w 2003 roku uczestniczył w programie International Residency. Podczas londyńskiego stypendium w Royal Court Theatre brał udział w zajęciach Martina Crimpa, Harolda Pintera, Petera Gilla i Davida Hare’a. Instytucja ta określa się jako teatr dramatopisarzy i słynie z wystawiania zaangażowanych dzieł komentujących bieżące wydarzenia.
W latach 2003–2006 był kierownikiem literackim Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie realizował m.in. projekt artystyczno-społeczny pod hasłem Szybki Teatr Miejski. W jego ramach wystawiano jednoaktówki, które poruszały aktualne tematy społeczne, częstokroć bazując na materiałach dokumentalnych.
Pierwszą autorską wystawioną sztuką Demirskiego było “From Poland with Love” w reżyserii Michała Zadary (2005), w której dramatopisarz przyglądał się sytuacji emigrujących na Zachód młodych Polaków. W tym samym premierę miał “Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”, również wyreżyserowany przez Zadarę.
Wspólnie z reżyserką Moniką Strzępką stworzył jeden z najbardziej znanych duetów w polskim teatrze, działający przez kolejnych kilkanaście lat. Ich pierwszym wspólnym spektaklem były “Dziady. Ekshumacja” (2007). W 2011 roku Demirski i Strzępka zostali wyróżnieni Paszportem Polityki za konsekwentnie rozwijany projekt teatru krytycznego, za odwagę mówienia więcej i ostrzej, niż chcielibyśmy usłyszeć oraz za żywiołową teatralność łamiącą bariery “dobrego smaku” na rzecz “dobrego myślenia”.
W 2021 roku wydawnictwo Narodowego Starego Teatru opublikowało “Teksty dla (Starego) Teatru” – zredagowany przez Agatę Dąbek zbiór pięciu dramatów Demirskiego zrealizowanych na scenach NST zawierający także trzy rozmowy pogłębiające lekturę tekstów.
Także w 2021 roku Demirski zadebiutował jako reżyser, wystawiając w poznańskim Teatrze Polskim dramat “4.48 PSYCHOSIS” Sarah Kane (w teatrze instytucjonalnym ten tekst inscenizował jedynie Grzegorz Jarzyna). (biogram na podstawie informacji z portalu Culture.pl)
DOMINIKA BEDNARCZYK
Dominika Bednarczyk jest aktorką teatralną, filmową i telewizyjną. Urodziła w się w 1972 roku w Krakowie. Skończyła krakowskie PWST. Debiutowała w 1992 roku rolą Julii w Romeo i Julii Williama Szekspira (w reż. Krzysztofa Orzechowskiego) w Teatrze Ludowym w Krakowie. Od 1996 roku, czyli od początku swojej drogi zawodowej, związana jest z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.
Zagrała tutaj m.in. w: Śniadaniu u Tiffany’ego w reż. Pawła Miśkiewicza (1994), Księciu Niezłomnym w reż. Andrzeja Pawłowskiego (1998), Rzeźni w reż. Remigiusza Brzyka, Czarownicach z Salem w reż. Barbary Sass (1999), Jordanie w reż. Mai Kleczewskiej (2000), Abelardzie i Heloizie w reż. Agaty Dudy-Gracz (2001), Idiocie Fiodora Dostojewskiego w reż. Barbary Sass (2002), Nożach w kurach Davida Harrowera w reż. Mai Kleczewskiej (2002), Czarodziejskiej górze w reż. Barbary Sass (2004), Urodził się i to go zgubiło w reż. Antoniego Libery (2006), w Całe życie głupi w reż. Macieja Wojtyszki (2007), Rozmowach poufnych Ingmara Bergmana w reż. Iwony Kempy (2008), Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna? wg Króla Leara Williama Szekspira w reż. Pawła Miśkiewicza (2015), Dziejach upadków według Honoré’a de Balzaca w reż. Małgorzaty Warsickiej (2016).
Grała w Lunatykach Krystiana Lupy (w wersji z 1995 i 1998 roku) w Starym Teatrze w Krakowie. Współpracuje z Teatrem STU.
W 1996 roku otrzymała nagrodę XIV Festiwalu Szkół Teatralnych; w 2001 roku dostała Ludwika za rolę Shirley w przedstawieniu Jordan Anny Reynolds i Moiry Buffini. W 2002 roku otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa za twórczość teatralną. W tym samym roku została laureatką Nagrody im. Leona Schillera; w 2003 roku powtórnie otrzymała Ludwika, a także Złotą Maskę za rolę Agłaji w Idiocie wg Fiodora Dostojewskiego. Otrzymała nagrodę aktorską z rolę Jenny Von Westphalen w spektaklu Narodziny Fryderyka Demuth w reż. Macieja Wojtyszki na Festiwalu Rzeczywistość Przedstawiona Zabrze 2015. Za tę samą rolę otrzymała Nagrodę Aktorską na Festiwalu Teatrów Telewizji Sopot 2017. W 2017 roku po raz kolejny została laureatką Ludwika za rolę Baronowej Hulot w Dziejach upadku w reż. Małgorzaty Warsickiej. Publiczność XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała tytuł Najlepszej Aktorki dla Dominiki Bednarczyk za rolę Konrada w spektaklu “Dziady” w reżyserii Mai Kleczewskiej, otrzymała nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorki w sezonie 2021/2022 za rolę Konrada w “Dziadach” w reż. Mai Kleczewskiej. Subiektywny spis aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego 2022, czyli ranking najlepszych kreacji aktorskich, a wśród nich Dominika Bednarczyk-Krzyżowska za rolę Konrada w “Dziadach”.
Grała w licznych spektaklach Teatru Telewizji, np. w Antygodnie w reżyserii Andrzeja Seweryna (2005). Poza działalnością teatralną jest związana także z filmem. Ma na swoim koncie role m.in. w: Liście Schindlera w reż Stevena Spielberga (1993), Spisie cudzołożnic w reż. Jerzego Stuhra (1995), Ono w reż. Małgorzaty Szumowskiej (2004), Wspomnieniu lata Adama Guzińskiego (2016).
(biogram ze strony Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie).