Strona główna / Spektakle / Konkursowe Słuchowiska Teatru Polskiego Radia

Poniedziałek, 21 listopada, godz. 12, Teatr Bez Sceny, wstęp wolny

„Czarny Poemat” – reżyseria: Anna Szamotuła

W 60. rocznicę śmierci Władysława Broniewskiego Teatr Polskiego Radia przygotował słuchowisko oparte na twórczości poety. Znajdziemy w nim nie tylko znakomitą poezję, ale także wczesne próby prozatorskie Broniewskiego. Szkice te powstały 100 lat temu, po powrocie z wojny polsko‑bolszewickiej, po której Broniewski podjął w Warszawie studia filozoficzne. Poeta całe życie chciał także napisać powieść i spełnić się jako prozaik, jednak nigdy tego marzenia nie zrealizował. W jego twórczości, choć nie autobiograficznej sensu stricto, odnajdujemy pewne tropy.

Prześladowały go zbyt bolesne wspomnienia wojny, które utrudniały kontakt z rzeczywistością i własnym „ja”. Choć bohater słuchowiska nigdy nie został poważnie ranny na froncie, doświadczał śmierci, oddając jej współtowarzyszy, a także zadając ją wrogom. Co dzieje się z wnętrzem człowieka, jego duszą, gdy odbiera życie innemu człowiekowi, nawet jeśli jest to działanie uzasadnione wojną? Jaki ślad pozostawia przekraczanie granic człowieczeństwa, choćby i usankcjonowane moralnie?

Władysław Broniewski
adaptacja: Anna Szamotuła
reżyseria: Anna Szamotuła
realizacja dźwięku: Andrzej Brzoska
muzyka: Piotr Skotnicki
premiera antenowa: 10 lutego 2022 r.
czas trwania: 40 min
obsada: Katarzyna Dąbrowska, Mariusz Bonaszewski, Zbigniew Suszyński, Krzysztof Szczepaniak,
Michał Klawiter, Karol Kunysz oraz Anna Szamotuła, Piotr Skotnicki
wykonanie muzyki: Artur Włodkowski – saksofon tenorowy, Piotr Skotnicki – instrumenty klawiszowe i programowanie, wykonanie piosenek: Krzysztof Szczepaniak

Słuchowisko nr 1

Wtorek, 22 listopada, godz. 12, Teatr Bez Sceny, wstęp wolny

„Kontrakt” – reżyseria: Przemysław Wyszyński

„Kontrakt” Sławomira Mrożka to opowieść o ludziach o skrajnie różnych mentalnościach, doświadczeniach i aspiracjach, pochodzących z dwóch krańców Europy. Magnus jako bogaty rezydent szwajcarskiego hotelu uważa się za strażnika europejskiej tradycji oraz idei arystokracji, która w jego mniemaniu ma posiadać naturalną przewagę intelektualną i materialną nad pozostałymi mieszkańcami kontynentu. Młody pracownik hotel Moris, pochodzący z kraju „leżącego na Wschód od Zachodu i na Zachód od Wschodu”, jest świadomy mechanizmów, jakimi rządzi się współczesny mu świat oraz dostrzega ewolucję społeczeństwa i jego mentalności, które nieuchronnie muszą zachodzić w procesach historycznych.

Magnus, któremu kończą się możliwości finansowania dalszego pobytu w hotelu, zawiera z Morisem umowę, której stawką jest jego własne życie. Moris stara się wykorzystać słabość Magnusa i jego sposobu myślenia, odnosząc się do stereotypów historycznych, wyobrażeń i schematów ideowych poprzednich epok. Konfrontacja zmusza obu bohaterów to weryfikacji swoich poglądów, przynosząc nieoczekiwane rezultaty.

Sławomir Mrożek
adaptacja: Przemysław Wyszyński
reżyseria: Przemysław Wyszyński
realizacja dźwięku: Andrzej Brzoska
opracowanie muzyczne: Przemysław Wyszyński
premiera antenowa: 12 czerwca 2022 r.
czas trwania: 38 min
obsada: Szymon Kuśmider, Pawel Krucz

Słuchowisko nr 2

Środa, 23 listopada, godz. 12, Teatr Bez Sceny, wstęp wolny

„Parawan” – reżyseria: Rafał Zawierucha

„Parawan” Andrzeja Strzeleckiego jest muzyczną sztuką o kłopotach i trudnościach, jakie napotyka inteligent w procesie przystosowania się do norm i reguł nowego ustroju, który właśnie zapukał do drzwi jego mieszkania. Pojawienie się niespodziewanych gości uzmysławia bohaterowi, że istnieją zmiany, których nie oczekiwał i nie są mu one na rękę. Choć jedynym celem, w jakim przyszli goście, jest uczynienie lepszym życia bohatera, to okazuje się, że nie jest on w ogóle przygotowany na taki prezent. W ślad za zewnętrznymi zmianami nie nadążają bowiem wewnętrzne przemiany inteligenta, który z przystosowaniem się do życia w nowych warunkach ma poważne kłopoty.

Nie mają ich za to ani jego koledzy, ani jego matka, ani znajomi i nieznajomi, dla których wejście w nowy ustrój wymaga tylko nieznacznych zabiegów przystosowawczych i odrobiny zaradności, a niekiedy cwaniactwa. Ta łatwość innych dodatkowo pogłębia stres bohatera, stając się źródłem komicznych i tragikomicznych sytuacji. Sztuka jest próbą autoironicznego spojrzenia na początek polskich przemian ustrojowych. Napisana jest wierszem, co – biorąc pod uwagę jej temat – stanowi swoisty „filtr”, chroniący wartki dialog przed niebezpieczeństwem łatwych uproszczeń.

Andrzej Strzelecki
reżyseria: Rafał Zawierucha
realizacja dźwięku: Agnieszka Szczepańczyk
muzyk: Marek Stefankiewicz, Piotr Rubik
realizacja nagrań muzycznych: Hubert Stefankiewicz
premiera antenowa: 6 lutego 2022 r.
czas trwania: 42 min 20 s
obsada: Aleksandar Milićević, Joanna Halinowska, Dominika Kachlik, Hubert Paszkiewicz, Mateusz Kmiecik, Piotr Kruszewski, Jakub Hojda, Ewelina Bator
wykonanie piosenek: Kamil Studnicki, Jakub Hojda, Dominika Kachlik, Ewelina Bator

Słuchowisko nr 3

Czwartek, 24 listopada, godz. 12, Teatr Bez Sceny, wstęp wolny

„Samobójstwo samotności” – reżyseria: Jan Hussakowski

Pełnia księżyca i jakiś dach. Na nim dwa koty i dwoje ludzi. Koty chciałyby w spokoju móc wypić śmietankę, patrząc w niebo. Niestety, ludzki los jest o wiele bardziej skomplikowany. Nasi bohaterowie skutecznie zakłócają kotom spokojny wieczór. Ona szuka idealnego miejsca, żeby pożegnać się z życiem. On próbuje ją od tego pomysłu odwieść. Skąd się jednak wziął sam, w nocy, na dachu? Tragikomedia Nedy Neżdany to opowieść o samotnych ludziach, którzy zostali przez los postawieni na skraju dachu. Czy ktoś skoczy? A jeśli tak, to czy uda mu się wylądować na cztery łapy?

Neda Neżdana
tłumaczenie: Irina Lappo
adaptacja: Jan Hussakowski
reżyseria: Jan Hussakowski
realizacja dźwięku: Paweł Szaliński
opracowanie muzyczne: Renata Baszun
premiera antenowa: 1 maja 2022 r.
czas trwania: 39 min 37 s
obsada: Anna Grycewicz, Oskar Hamerski, Jakub Kordas, Karolina Bacia

Słuchowisko nr 4

Piątek, 25 listopada, godz. 12, Teatr Bez Sceny, wstęp wolny

Wycinanka z Szymborskiej” – reżyseria: Aleksandra Głogowska

1 lutego minęła 10. rocznica śmierci jednej z najbardziej znanych polskich poetek, eseistek, a także pierwszej polskiej kobiety noblistki w dziedzinie literatury. Mistrzyni prostego słowa i detalu. Julian Przyboś nazywał Szymborską krótkowidzem, który dobrze widzi rzeczy małe i tylko z bliska. Ona sama była wobec swojej twórczości bardzo krytyczna: „Piszę nocą, a we dnie mam paskudny zwyczaj czytania tego, co napisałam, i stwierdzam, że nie wszystko wytrzymuje próbę jednego bodaj obrotu kuli ziemskiej. Wiersz napisany wiosną niekoniecznie wytrzymuje próbę jesieni” – mówiła w jednym z wywiadów. Słuchowisko jest zaproszeniem do świata mistrzyni poetyckiej ironii i kameralnej formy, do świata pełnego mądrości, refleksji o egzystencji człowieka i słownej wirtuozerii. W słuchowisku wykorzystano również wiersze w interpretacji samej noblistki.

scenariusz: Aleksandra Głogowska
reżyseria: Aleksandra Głogowska
realizacja dźwięku: Agnieszka Szczepańczyk
opracowanie muzyczne: Aleksandra Głogowska
premiera antenowa: 3 lutego 2022 r.
czas trwania: 43 min 32 s.
obsada: Irena Jun, Dorota Landowska, Katarzyna Dąbrowska i Zuzanna Saporznikow

Słuchowisko nr 5

Cały program festiwalu TUTAJ