Strona główna / Interpretacje / Aktualności / Spektakl konkursowy „Zakonnice odchodzą po cichu”, reż. Daria Kopiec
Spektakl konkursowy „Zakonnice odchodzą po cichu”, reż. Daria Kopiec
06/11/2018
„Zakonnice odchodzą po cichu” – reż. Daria Kopiec – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu Punktem wyjścia spektaklu są historie bohaterek reportażu „Zakonnice odchodzą po cichu” autorstwa Marty Abramowicz. Stają się pomostem między obserwacją kreacji aktorskiej a osobistym stosunkiem aktorek do interpretowanych przez nie postaci. Nadrzędnym tematem spektaklu jest powołanie, rozumiane zarówno w kontekście sacrum, jak i profanum poprzez służbę Bogu, aż po misję i etos aktora. Podczas spektaklu widz jest świadkiem budowania więzi emocjonalnej pomiędzy początkowo obcymi sobie kobietami; aktorką i interpretowaną przez nią bohaterką. Spektakl stawia pytania o istotę tożsamości, metafizykę. Teatr to idealne miejsce na analizę tematu łączącego rzeczywistość z fikcją, świętość ze świeckością, kreację z reportażem. Spektakl zrealizowany został w ramach I edycji konkursu Modelatornia w Teatrze im. Kochanowskiego. Z recenzji: „Przedstawienie nie jest feministycznym manifestem. Pokazuje, jak w dzisiejszych czasach kobiety stają się otwarte i już nie pozwalają sprowadzać się do roli niewolnicy, która nie ma prawa do niczego, nie posiada własnych pieniędzy, je inaczej, czyli gorzej, niż miejscowy wikary. Jednak najbardziej żałują utraty prawa do miłości. Jedna bohaterka odkrywa, że może kochać Boga poprzez stworzenie rodziny, a inna – przez bycie w związku z kobietą, jeszcze inna chce się kształcić, aby móc lepiej pomagać potrzebującym. Takich możliwości podczas pobytu w klasztorze nie mają, bo tam nie liczy się człowiek, a tylko ślepe posłuszeństwo. Obecnie, także w Polsce, trwa dyskusja na temat roli Kościoła katolickiego w naszym życiu. Ten ważny głos w dyskusji, jakim jest przedstawienie Teatru im. Kochanowskiego w Opolu, udowadnia, że kobiety także chcą mieć coś do powiedzenia w środowisku wierzących katolików. Już nie boją się mówić, choć jak dotychczas z zakonu odchodzą po cichu. Dzięki takim przedstawieniom ta cisza nie będzie trwała długo”. Wojciech Giczkowski, Teatr dla Was „Siadam i liczę rozstawione tu i ówdzie stojaki na mikrofony. Siedem sztuk. Liczę ponownie. Jednak dziewięć. Patrzę na prawo i wzrokiem dotykam połyskującej powierzchni eleganckiego czarnego fortepianu. Poza tym przestrzeń jest pusta. Pusta, lecz nie neutralna. (…) Aha, w pierwszej chwili nie zauważyłem stojących z tyłu czterech zwykłych drewnianych krzeseł. Coś na nich leży. Jakby ubrania. Domyślam się, że to mają być habity. Przecież »Zakonnice odchodzą po cichu« – taki jest tytuł przedstawienia i książki Marty Abramowicz. (…) W obsadzie nie znalazło się miejsce dla żadnego mężczyzny. Zresztą nie tylko w obsadzie. Liczne choreografie do spektaklu stworzyła Aneta Jankowska. Patrycja Fitzet natomiast ubrała bohaterki w piękne i oryginalne habity wyglądające tak, jakby nowo upieczone służebnice boże miały uczestniczyć w czymś na kształt Vatican Fashion Week. Miejsce przy fortepianie zajęła Natalia Czekała”. Henryk Mazurkiewicz, Teatralny.pl „Aktorki doskonale odnalazły się w swoich rolach. Szczególną więź, za pomocą prostych środków, tworzy z widzami Cecylia Caban. Po raz pierwszy też w Teatrze im. Jana Kochanowskiego można zobaczyć występujące gościnnie: Natalię Czekałę, Joannę Sokołowską i Małgorzatę Mikołajczyk. O ile Sokołowska i Mikołajczyk wiernie oddały charaktery swoich postaci (odpowiednio – niewinność i emocjonalność oraz zachowania nerwicowe), tak pierwsza z nich przede wszystkim zachwycała tworzoną na żywo muzyką (niesamowite wrażenie robi m.in. melodyjny cytat ze znanej ballady »Na Wojtusia z popielnika«, który z towarzyszącym mu cicho i twardo akcentowanym tekstem zupełnie zmienia charakter utworu). Muzyka oparta jest w przedstawieniu głównie na prostych rytmach i przejmujących melodiach, ale dzięki utalentowanym wokalnie aktorkom i pianistce bezwzględnie stanowi o sile spektaklu”. Martyna Friedla, Gazeta Wyborcza Opole TRAILER: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu „Zakonnice odchodzą po cichu” na podstawie książki Marty Abramowicz „Zakonnice odchodzą po cichu” oraz improwizacji aktorskich Reżyseria: Daria Kopiec Scenariusz: Martyna Lechman Muzyka na żywo: Natalia Czekała Choreografia: Aneta Jankowska Kostiumy: Patrycja Fitzet Obsada: Cecylia Caban Natalia Czekała (gościnnie) Karolina Kuklińska Joanna Sokołowska (gościnnie) Małgorzata Mikołajczak (gościnnie) Czas trwania: 75 min (bez przerwy) Premiera: 10 listopada 2017 r. 16.11, godz. 19.00, Teatr Śląski (Duża Scena, Rynek 10) Bilety: 80 zł (60 zł ze zniżką studencką oraz kartą Aktywny Senior 60+) dostępne na ticketportal.pl i w stacjonarnych punktach sprzedaży Ticketportalu (m.in. w Mieście Ogrodów) oraz w kasie Teatru Śląskiego
Kategoria: Aktualności

Zobacz również: