Strona główna / Aktualności / „Punkt zwrotny. E-INTERPRETACJE 2020”. Felieton Ingmara Villqista
„Punkt zwrotny. E-INTERPRETACJE 2020”. Felieton Ingmara Villqista
Ingmar Villqist, dyrektor festiwal "Interpretacje" / fot. Arkadiusz Ławrywianiec.
22/11/2020

Tuż przed inauguracją festiwalu zapraszamy do lektury tekstu Dyrektora Artystycznego „Interpretacji” – Ingmara Villqista:

W lutym tego roku podjęliśmy w biurze organizacyjnym XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE decyzję o przeniesieniu festiwalu do Internetu.

Długo się o to spieraliśmy, rozmawiałem z wieloma dyrektorami festiwali teatralnych i filmowych w Polsce i za granicą pytając co zamierzają. Wszyscy odpowiadali podobnie – „ Nie wiemy co będzie, może zrobimy w sieci, może się uda analogowo. Co to za festiwal w sieci”.

W festiwalu filmowym można współuczestniczyć przed ekranem laptopa, ale festiwal teatralny? To nasze święto, spotkania z żywą sceną, aktorami, literaturą, współczesną plastyką, muzyką, światem dźwięków, dyskusje, plotki we foyer teatrów po festiwalowych premierach i kłótnie po werdyktach jury. A to wszystko od zawsze przecież „na żywo”. Spotkanie człowieka z człowiekiem, widza z aktorem, niepowtarzalny festiwalowy klimat, aura zdarzeń artystycznych wyjątkowych, jak to przenieść do Internetu?

Przecież to jak wystawanie przed witryną sklepu ze słodyczami, zamkniętego na głucho, nie wiadomo na jak długo decyzją o izolacji społecznej. Dziś możemy tylko patrzeć przez szybę- ekran laptopa i wspominać dreszcz ekscytacji kiedy dawniej wchodziło się w tłumie gości na wypełnioną po brzegi festiwalową widownię.

Pandemia przewartościowuje na naszych oczach wszystko, jest jak główny punkt zwrotny, ten podstawowy element warsztatu dramatopisarza czy scenarzysty, zmienia radykalnie dotychczasowy wektor naszych dziejów i przebieg postaci bohaterów dramatu. Wszyscy jesteśmy bohaterami pandemicznego dramatu, a pochodne tego punktu zwrotnego odczuwamy coraz dotkliwiej.

Ale przecież kochamy teatr, aktorów, nie damy sobie tego pola wolności, niezależności sądów i opinii odebrać nikomu. Nigdy. Żadnej pandemii czy innemu świństwu też. Bo kochamy teatr, nie chcemy i nie możemy bez niego żyć. Kim bylibyśmy bez teatru, sztuki? Kukiełkami powtarzającymi cudze opinie, zaprogramowanymi przez politykierów manekinami wznosząc chorągiewki z zapisanymi wcześniej hasłami – jak żyć, w co wierzyć, a w co nie, jak kochać i kogo, jak nienawidzić, jak i za co umierać.

A że teraz oglądamy przedstawienia i festiwalowe spektakle na ekranie laptopa – poradzimy sobie. Nasza wyobraźnia dopełni niedostatki emisji spektakli na ekranach komputerów, poczujemy magię teatru, nawet wyczujemy zapach sceny, kostiumów, usłyszymy szelest rozpakowywanych cichcem cukierków z papierka, pospieszne odchrząkiwania zanim kurtyna pójdzie w górę. Cała ta wyjątkowa teatralna aura będzie i teraz z nami, bo mamy ten żywy teatr w sobie, teatr i wszystko to co w nim piękne i ohydne nas ukształtowało.

Zamierzaliśmy obchodzić jubileuszową XX edycję Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE 2020 w Katowicach bardzo uroczyście, w całym mieście, na wszelkich możliwych scenach i w salach kinowych. Pandemia zweryfikowała nasze plany. Pamiętajmy dziś o pomysłodawcy i twórcy INTERPRETACJI nie żyjącym już wybitnym śląskim reżyserze filmowym i teatralnym Kazimierzu Kutzu, o Jacku Sieradzkim autorze koncepcji artystycznej festiwalu i wieloletnim dyrektorze artystycznym zmagań konkursowych o Laur Konrada Swinarskiego. Dyrektorem artystycznym trzech edycji INTERPETACJI była także Katarzyna Janowska.

Zapraszamy zatem na Internetowe sceny XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE 2020 w Katowicach, będzie spektakl mistrzowski, przedstawienia konkursowe autorstwa najmłodszego pokolenia polskich reżyserek i reżyserów, pokazy krótkich filmów fabularnych, dokumentalnych, słuchowiska radiowe, emisje streamingowe warsztatów, spotkania z reżyserami, operatorami filmowymi, członkami Jury, recenzentami, arcyciekawy panel „na żywo” z dyrektorami najważniejszych festiwali teatralnych w Europie.

Przekonamy się co zmieni w przyszłości we współczesnym teatrze ten pandemiczny punkt zwrotny. Z pewnością jednak na kolejnej edycji INTERPRETACJI, za dwa lata, spotkacie się Państwo z artystami najmłodszego pokolenia twórców sztuki teatralnej siedząc w wygodnych fotelach przed prawdziwą, żywą teatralną sceną.

Ingmar Villqist

Tekst pochodzi z katalogu XX INTERPRETACJI

Kategoria: Aktualności

Zobacz również: