Opisy spektakli 2015

Interpretacje

Opisy spektakli 2015

SPEKTAKLE MISTRZOWSKIE:

Paweł Mykietyn, Małgorzata Sikorska-Miszczuk
CZARODZIEJSKA GÓRA
reżyseria: Andrzej Chyra

Muzyka – PAWEŁ MYKIETYN
Libretto – MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK
Kierownictwo muzyczne – ADAM BANASZAK
Scenografia – MIROSŁAW BAŁKA
Kostiumy – MAGDALENA MACIEJEWSKA
Stylizacja fryzur – PAWEŁ KALETA
Charakteryzacja – MARIA CIERNIOCH I KATARZYNA KAŁEK-DEKERT
Ruch sceniczny – MARIA STOKŁOSA
Reżyseria światła – BARTOSZ NALAZEK
Reżyseria dźwięku – EWA GUZIOŁEK-TUBYLEWICZ
Projekcje wideo – MIKOŁAJ SZYMKOWIAK

Występują: AGATA ZUBEL, ŁUKASZ KONIECZNY, SZYMON MALISZEWSKI, SZYMON KOMASA, BARBARA KINGA MAJEWSKA, JUAN NOVAL MORO, URSZULA KRYGER, JADWIGA RAPPE, MARCIN HABELA, KAROL KOZŁOWSKI, ANNA GADT, AGNIESZKA KIEPUSZEWSKA, MICHAŁ DEMBIŃSKI, IWONA KMIECIK, JACEK KOTLARSKI, MARCIN WAWRZYNOWICZ

Czarodziejska gora. fot. Maciej Zakrzewski

Opera oparta na motywach słynnej powieści Tomasza Manna, będąca efektem współpracy czterech znamienitych twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki. Druga po Graczach Dymitra Szostakowicza opera w dorobku reżyserskim Andrzeja Chyry. Impresyjny spektakl o przemijaniu, miłości, zdradzie, chorobie i zawieszeniu między życiem a śmiercią. To także poetycka i bardzo współczesna historia o Hansie Castorpie, w którym budzą się głęboko skryte pragnienia i właściwości. Oryginalne połączenie XIX-wiecznej formy operowej z elektronicznym muzycznym brzmieniem wraz z niebanalną koncepcją libretta i brawurowym wykonaniem solistów, tworzą nowatorskie widowisko, dzieło spełnione pod każdym względem. Andrzej Chyra otrzymał za reżyserię tego przedstawienia Nagrodę im. Swinarskiego przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”. Opera powstała na zamówienie Malta Festival Poznań 2015.

Premiera: 26 czerwca 2015
Collegium Da Vinci w Poznaniu
Do zobaczenia na Festiwalu: 15 listopada – 18.00 – Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach

*

Antoni Czechow
WUJASZEK WANIA
Reżyseria: Lew Dodin

Scenografia – DAVID BOROVSKY
Światła – PAVEL EFIMOV, ALEKSANDER POSPELOV
Dźwięk – YURI VAVILOV
Kostiumy – MARIA FOMINA, GALINA IVANOVA
Charakteryzacja – OLGA CHUDAKOVA

Występują: IGOR IWANOW, KSENIA RAPPOPORT, EKATERINA TARASOVA, NATALIA AKIMOVA, SIERGIEJ KURYSHEV, PIOTR SIEMAK, OLEG RYAZANTSEV, VERA BIKOVA, ALEXANDER KOSHKAREV

Wujaszek Wania,_Photo_Victor_Vasiliev (5)

„Mija życie i wcześniej czy później człowiek zaczyna postrzegać miniony czas jako wartość, której nie potrafił wykorzystać. Ulega złudzeniom innego, nieprzeżytego życia. Z pasją pali przeszłość, odrzuca teraźniejszość i z zapamiętaniem oddaje się temu innemu, co się nie zdarzyło, nie zostało przeżyte” (Lew Dodin). Jeden z najbardziej znanych dramatów Antoniego Czechowa w inscenizacji rosyjskiego reżysera i dyrektora Małego Teatru Dramatycznego w Petersburgu, Lwa Dodina. Klasyka w nowoczesnym, stylowym wydaniu scenicznym. To subtelna, niespieszna i smutno-śmieszna opowieść o ludzkich tęsknotach i niespełnieniach, ale też o pogodzeniu się z własnym losem. Spektakl Dodina jest przykładem coraz rzadszego w dzisiejszym teatrze realizmu psychologicznego i aktorskiej precyzji.

Premiera: 29 kwietnia 2003
Mały Teatr Dramatyczny w Sankt Petersburgu
Do zobaczenia na Festiwalu: 7 listopada – 19.00 – Pałac Młodzieży w Katowicach

*

SPEKTAKLE KONKURSOWE:

Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
DYBUK
wg dramatu Szymona An-skiego
Reżyseria: Maja Kleczewska
UWAGA! Spektakl tylko dla widzów dorosłych

Dramaturgia – ŁUKASZ CHOTKOWSKI
Muzyka – STEFAN WĘGŁOWSKI
Scenografia, światła, video– WOJCIECH PUŚ
Kostiumy – KONRAD PAROL

Występują: MARCIN BŁASZAK, PIOTR CHOMIK, GENADY ISKHAKOV, MAGDALENA KOLEŚNIK, JOANNA PRZYBYŁOWSKA, HENRYK RAJFER, RAFAŁ RUTOWICZ, WANDA SIEMASZKO, PIOTR SIERECKI, PIOTR STRAMOWSKI, BARBARA SZELIGA, DAWID SZURMIEJ, GOŁDA TENCER, EWA TUCHOLSKA, JERZY WALCZAK, MAREK WĘGLARSKI

Dybuk_fot.Magda Hueckel_2

Inscenizacja współczesnego tekstu Mai Kleczewskiej i Łukasza Chotkowskiego opartego na klasycznym dramacie jidysz Szymona An-skiego z 1916 roku. Autorzy zrealizowali spektakl w Teatrze Żydowskim usytuowanym na terenie, który przed wojną zamieszkiwali Żydzi i który w 1940 roku znalazł się w obrębie warszawskiego getta. Dramat An-skiego, poszerzony w przedstawieniu o wspomnienia ofiar i ocalałych z Holocaustu, został wpisany tu w szerszy kontekst społeczno-historyczny. W spektaklu Kleczewskiej Dybuk wstępujący w ciało ukochanej jawi się jako symbol niespokojnych dusz przedwcześnie umarłych Żydów, którzy pragną przypomnieć o swoim istnieniu. Z połączenia mistycznej opowieści o duchach zmarłych, tragicznej narracji o losach Żydów oraz mocnego, ekspresyjnego języka teatralnego Mai Kleczewskiej, zrodziło się nowocześnie brzmiące i zarazem liryczne przedstawienie o pamięci, Zagładzie i tęsknocie za pojednaniem.

Premiera: 17 kwietnia 2015
Teatr Żydowski w Warszawie
Do zobaczenia na Festiwalu: 10 listopada – 19.00 – Pałac Młodzieży w Katowicach

*

Johann Wolfgang Goethe
FAUST
Reżyseria: Michał Borczuch

Tłumaczenie – ADAM POMORSKI
Scenariusz i adaptacja – TOMASZ ŚPIEWAK
Scenografia i kostiumy – DOROTA NAWROT
Muzyka – BARTOSZ DZIADOSZ (PLEQ)
Warsztat malarski, obraz – KRZYSZTOF MĘŻYK, LUKA WOŹNICZKO
Video – PRZEMYSŁAW CZEPURKO
Reżyseria światła – JACQUELINE SOBISZEWSKI

Występują: DOMINIKA BIERNAT, MIROSŁAW GUZOWSKI, MARTA MALIKOWSKA, MARTYNA PESZKO, JAN SOBOLEWSKI, PAWEŁ SMAGAŁA, ROBERT WASIEWICZ, PIOTR WAWER JR, MAŁGORZATA WITKOWSKA oraz RAFAŁ BLADOWSKI, PATRYK IKS, ROKSANA JAKIELSKA, JANUSZ KAMIŃSKI, MIKOŁAJ KOSICKI, KRYSTYNA SKIERA, ROLAND ŚWISTEK, MIROSŁAW WRÓBEL

Faust_0636, fot.Magda Hueckel

Nowatorska adaptacja sceniczna romantycznego dramatu Johanna Wolfganga Goethego. Twórcy, jako punkt wyjścia do nowego odczytania sztuki niemieckiego dramatopisarza, obrali sceny dramatu skoncentrowane wokół postępującej ślepoty Fausta i poprowadzili narrację uwypuklając motywy patrzenia, widzenia, światła i mroku. Reżyser opowiedział Fausta umieszczając głównego bohatera w drugim planie, wyeksponował natomiast grupę niewidomych osób zaproszonych do udziału w przedstawieniu, które grają na równi z profesjonalnymi aktorami. Jak podkreślał reżyser, spektakl jest próbą dotknięcia metafizyki zawartej w dziele Goethego. W dobie kultury obrazkowej, Borczuch stawia pytania o rolę wzroku w kształtowaniu naszej relacji z rzeczywistością i rację bytu świata pozamaterialnego. Jednocześnie, prowadząc narrację z punktu widzenia Małgorzaty, wydobywa z klasycznego dramatu nowe wątki.

Premiera: 14 marca 2015
Teatr Polski w Bydgoszczy
Do zobaczenia na Festiwalu: 11 listopada – 17.00 – Teatr Śląski w Katowicach

*

Paweł Miśkiewicz
KTO WYCIĄGNIE KARTĘ WISIELCA, KTO BŁAZNA?
wg Króla Leara Williama Shakespeare’a
Reżyseria: Paweł Miśkiewicz

Opracowanie muzyczne – PAWEŁ MIŚKIEWICZ
Scenografia i kostiumy – BARBARA HANICKA
Reżyseria światła i multimedia – MAREK KOZAKIEWICZ
Dramaturgia – JOANNA BEDNARCZYK (PWST)
Kierownictwo muzyczne – HALINA JARCZYK

Występują: JERZY TRELA, DOMINIKA BEDNARCZYK, MONIKA FRAJCZYK (PWST), DOROTA GODZIC, GRZEGORZ MIELCZAREK, TOMASZ MIĘDZIK, JERZY ŚWIATŁOŃ, PAWEŁ TOMASZEWSKI, MICHAŁ WANIO oraz STANISŁAW FALIŃSKI, ADAM HARABURDA, ARKADIUSZ KARCZEWSKI, HUBERT SCHAFFER, WŁODZIMIERZ ŻUREK, ANDRZEJ CZECHOWSKI, RYSZARD OSIAK, EUGENIUSZ STUDNICKI, MAREK WŁODKOWSKI

kto wyciągnie kartę3, fot. Grzegorz Mart

Autorski spektakl Pawła Miśkiewicza na motywach Króla Leara i fragmentów innych dramatów Williama Shakespeare’a. Głównym tematem przedstawienia jest miejsce starości we współczesnej kulturze zachodniej i związane z nią relacje międzypokoleniowe. Reżyser, w zgodzie ze wskazaniami Jana Kotta w Szekspirze Współczesnym, przeczytał Szekspirowską tragedię przez pryzmat Czekając na Godota Becketta, dodając scenariuszowi groteskowości. Wypreparowane z Króla Leara wątki stają się pretekstem do metaforycznej opowieści o mężczyźnie na drodze w stawaniu się Learem. Różne formy wyrazu scenicznego w połączeniu z kontrowersyjnymi pytaniami o trwałość więzi rodzinnych i aktualną pozycję dawnych autorytetów w społeczeństwach XXI wieku, złożyły się na oryginalne formalnie i ważne w swoim przekazie widowisko.

Premiera: 26 czerwca 2015
Teatr im. Słowackiego (Małopolski Ogród Sztuki) w Krakowie
Do zobaczenia na Festiwalu: 11 listopada – 21.00 – Centrum Kultury Katowice

*

Paweł Demirski
nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU
Reżyseria: Monika Strzępka

Dramaturgia – PAWEŁ DEMIRSKI
Scenografia i kostiumy – MICHAŁ KORCHOWIEC
Muzyka – JAN SUŚWIŁŁO

Występują: MAŁGORZATA ZAWADZKA, DOROTA SEGDA, MARTA NIERADKIEWICZ, DOROTA POMYKAŁA, MARCIN CZARNIK, MAŁGORZATA HAJEWSKA-KRZYSZTOFIK, JULIUSZ CHRZĄSTOWSKI, MICHAŁ MAJNICZ, ADAM NAWOJCZYK, MARTA OJRZYŃSKA, SZYMON CZACKI, ANNA RADWAN-GANCARCZYK, RADOMIR ROSPONDEK

NieBoska_fot. Magda Hueckel

Kolejny bezkompromisowy i polityczny spektakl duetu Strzępka-Demirski, tym razem inspirowany dramatem Zygmunta Krasińskiego. Twórcy poddali rewizji romantyczną wizję przyszłości Polski w ujęciu narodowego wieszcza, w centrum zainteresowania stawiając rewolucję, antysemityzm i widmo nadchodzącej wojny. Nie ma tu ideologicznej opozycji Hrabia Henryk-Pankracy, jest za to mnogość wątków i dyskursów rozgrywana przez dwóch Henryków/Krasińskich i całą plejadę przeróżnych postaci, w tym postaci znanych z kultury i popkultury oraz uosobione pojęcia abstrakcyjne. Romantyczny tekst staje się punktem wyjścia do humorystycznej i jednocześnie bardzo krytycznej refleksji na temat współczesnej Polski – jej ułomności systemowych i społecznych postaw.

Premiera: 20 grudnia 2014
Stary Teatr w Krakowie
Do zobaczenia na Festiwalu: 9 listopada – 19.00 – Teatr Śląski w Katowicach

*

Magda Kupryjanowicz
PORTRET DAMY
na podstawie powieści Henry’ego Jamesa
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Uwaga: Spektakl zalecany dla widzów od 15. roku życia

Dramaturgia – MAGDA KUPRYJANOWICZ
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła – KATARZYNA BORKOWSKA
Choreografia – DOMINIKA KNAPIK
Muzyka na żywo – CHŁOPCY KONTRA BASIA (AGNIESZKA DERLAK, BARBARA DERLAK, MARCIN NENKO)
Wideo – ARKADIUSZ BIEDRZYCKI

Portret_damy4, fot. Magda Hueckel

Występują: KATARZYNA DAŁEK, KATARZYNA Z. MICHALSKA, KRZYSZTOF MATUSZEWSKI, MICHAŁ JAROS, PIOTR BIEDROŃ, SYLWIA GÓRA-WEBER, MAREK TYNDA, ROKSANA GRULKOWSKA, JAKUB MRÓZ, MAŁGORZATA BRAJNER, AGATA BYKOWSKA, AGNIESZKA DERLAK, BARBARA DERLAK

Najnowsze przedstawienie młodej reżyserki Eweliny Marciniak według powieści Henry’ego Jamesa. Bohaterka, młoda Amerykanka Izabela Archer, rozdarta jest między ojczyzną a Wielką Brytanią, do której przyjeżdża na zaproszenie rodziny. Znajduje się na styku kultur, związanych z nimi odmiennych koncepcji jednostki i musi opowiedzieć się po stronie jednej z nich. Reżyserka we właściwym jej groteskowo-burleskowym stylu opowiada XIX-wieczną historię Izabeli, poddając przy tym krytyce rytuały, konwenanse i społeczną obłudę „starego świata”.

Premiera: 17 maja 2015
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Do zobaczenia na Festiwalu: 13 listopada – 19.00 – Pałac Młodzieży w Katowicach

*

NURT INTERPRETACJE.DOC:

ALBUM KARLA HÖCKERA
Reżyseria: Paul Bargetto

Dramaturgia – MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK
Scenografia, kostiumy – AGNIESZKA KACZYŃSKA

Występują: JULIA TREMBECKA, MARTA KRÓL, KRZYSZTOF POLKOWSKI, GRZEGORZ SIERZPUTOWSKI, TOMASZ SOBCZAK

Album, fot. Honorata Karapuda
Przedstawienie Paula Bargetto i zespołu Teatru Trans-Altantyk jest rzadko podejmowaną próbą zbadania tragicznej historii obozu zagłady w Auschwitz-Birkenau z perspektywy oprawców. Materiałem jest tu osobisty album oficera SS Karla Höckera, adiutanta Richarda Baera, jednego z komendantów obozu. Fotografie przedstawiają wyższych oficerów SS z obozu oraz ich asystentki podczas oficjalnych spotkań i wypoczynku. Używając technik teatru dokumentalnego, improwizacji, prowadząc dogłębne badania historyczne, jak również posługując się tekstem dramatycznym, twórcy przyglądają się zaskakująco ludzkim zachowaniom kobiet i mężczyzn, którzy własnoręcznie dokonali ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Widzowie, będąc świadkami „ożywiania” fotografii z albumu Karla Höckera, mogą przyjrzeć się życiu codziennemu wysoko postawionych żołnierzy SS jak i zwykłych pracowników, obsługujących fabrykę śmierci.

Paul Bargetto o projekcie: „Album Höckera przynosi unikalne spojrzenie na historię Holocaustu i jego sprawców. Zamiast nieludzkich potworów, pokazuje ludzi zrelaksowanych, śpiewających, bawiących się z psami, flirtujących, śmiejących się, a nawet dekorujących świąteczną choinkę. Wierzymy, że aktor jest dokumentalistą o unikalnych umiejętnościach, potrafiącym czytać obraz fotograficzne i przekładać je na żyjące i mówiące postaci. Naszym celem jest pokazanie sprawców Holocaustu poprzez szkło powiększające ich własnego widzenia samych siebie”.

Użyte w spektaklu zdjęcia pochodzą ze zbiorów Muzeum Holocaustu w Waszyngtonie: www.ushmm.org

Premiera: 21 stycznia 2015
Instytut Teatralny w Warszawie
Do zobaczenia na Festiwalu: 8 listopada – 20.00 – Centrum Kultury Katowice

*

DELFIN, KTÓRY MNIE KOCHAŁ
Reżyseria: Magda Szpecht

Dramaturgia – SZYMON ADAMCZAK
Muzyka i video – KAROLINA MEŁNICKA

Występują: JAŚMINA POLAK, JAN SOBOLEWSKI, ANGELIKA KUROWSKA

Delfin 2, fot. Karolina Mełnicka

Delfin, który mnie kochał to performans, oparty na elementach teatru dokumentalnego, tańca i nowych mediów. Jego tematem jest eksperyment, przeprowadzony przez NASA w latach 60. w sekretnym laboratorium na Karaibach. W badaniu wzięła udział Margaret Howe Lovatt, 23-letnia mieszkanka Wyspy św. Tomasza, która przez pół roku mieszkała w specjalnym Domu Delfina z młodym delfinem o imieniu Peter. Przez sześć dni w tygodniu uczyła go i obserwowała jego zachowania. Poza lekcjami nieomal cały czas spędzali razem. Między człowiekiem a zwierzęciem wytworzyła się intymna, seksualna relacja. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią oryginalne odgłosy delfinów, nagrywane pod wodą oraz fragmenty lekcji udzielanych przez Margaret.

Realizatorzy o spektaklu: „Temat związku człowieka z innymi zwierzętami (nie-ludźmi) i ich wzajemnej interakcji jest ponadczasowy. Dopiero dzięki XX wiecznym badaniom z dziedziny antropologii i biologii, człowiek uzyskał naukowe potwierdzenie podobieństw genetycznych i behawioralnych wśród istot żywych. W projekcie Delfin, który mnie kochał historia sekretnego laboratorium na Karaibach oraz relacja młodej badaczki z delfinem stanie się punktem wyjścia do opowieści o splocie nauki, metafizyki i uczuć oraz o granicach, jakimi opatrzone jest człowieczeństwo.”

Premiera: 6 września 2014
Sopot Non-Fiction / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Do zobaczenia na Festiwalu: 9 listopada – 17.00 – Centrum Kultury Katowice

*

EWELINA PŁACZE
Reżyseria: Anna Karasińska

Współpraca dramaturgiczna – MAGDALENA RYDZEWSKA
Choreografia – MARTA ZIÓŁEK

Występują: RAFAŁ MAĆKOWIAK, MARIA MAJ, EWELINA PANKOWSKA, ADAM WORONOWICZ

Ewelina placze fot. Marta Ankiersztejn-20

Spektakl, który powstał w ramach programu dla młodych twórców Teren TR. Reżyserka Anna Karasińska wykorzystała specyficzną sytuację teatralną, aby opowiedzieć o możliwości bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne narracje. Tekst jest mieszaniną fantazji, obiegowych opinii i wizerunków medialnych aktorek i aktorów. W spektaklu aktorzy próbują zagrać siebie samych, wyobrażonych przez kogoś innego. Cudze wyobrażenia i fantazje przenikają się z ich prywatną prawdą. Nie mając możliwości sprostowania informacji na swój temat, pozostają uwięzieni w swoich przypadkowych i fragmentarycznych tożsamościach. Spiętrzenie ról sprawia, że nie wiadomo już, do kogo należą wypowiadane ze sceny kwestie.

Od autorki: „Projekt Ewelina płacze powstał jako skutek uboczny mojego udziału w programie Teren TR. Podczas trwania programu w naturalny sposób więcej uwagi poświęcałam temu, jak działa na mnie spotkanie z tym teatrem i ludźmi, niż rozwijaniu zgłoszonego projektu. Tak powstał nowy projekt – Ewelina płacze jest zapisem tego, co wydarzało się na marginesie mojej właściwej pracy, jest zapisem mojej reakcji na TR Warszawa. Opowiada o tym, jak wpływa na nas udział w świecie sztuki, o pragnieniu spełnienia oczekiwań i o tym, że inni wiedzą lepiej, kim jesteśmy.”

Premiera: 1 października 2015
TR Warszawa
Do zobaczenia na Festiwalu: 8 listopada – 17.30 – Pałac Młodzieży w Katowicach

*

MARGARETE
Reżyseria: Janek Turkowski

Wideo – MARGARETE RUHBE, MARTYNA GŁOWACKA, ADAM PTASZYŃSKI, MARCIN PIĄTKOWSKI, JANEK TURKOWSKI
Scenografia – WIESŁAWA TURKOWSKA, MARTYNA GŁOWACKA, JANEK TURKOWSKI
Muzyka – ROGER ANKLAM, PRZEMEK RADAR OLSZEWSKI
Tłumaczenie – JEANNETTE BOETTCHER, MARCIN PIĄTKOWSKI, ANDRZEJ WOJTASIK
Występuje: JANEK TURKOWSKI

Margarete, fot. Margarete Ruhbe

W 2008 roku Janek Turkowski, współpracownik Ośrodka Teatralnego Kana w Szczecinie, na pchlim targu we wschodnich Niemczech kupił projektor i pudło 8-milimetrowych amatorskich filmów. Licząca 64 rolki kolekcja była zapisem prywatnego życia anonimowej kobiety z byłej NRD: spotkań towarzyskich, wycieczek, wakacyjnych wypraw. Jedynym śladem po właścicielce było imię, pozostawione na pudełkach. Turkowski postanowił przeprowadzić śledztwo w sprawie tożsamości występującej na filmach kobiety. Przez dwa lata analizował filmy i szukał w Niemczech jej śladów. To, co odnalazł, stało się kanwą spektaklu Margarete. Przedstawienie, nazywane przez autora wideo-gawędą, przypomina rodzinne spotkanie przy herbacie. Wspólne oglądanie filmów staje się nostalgiczną podróżą w przeszłość, a zarazem seansem prywatnych wspomnień.

Janek Turkowski o spektaklu: „W 2005 r. analizowałem fenomen masowej publikacji «intymnych» wyznań i pamiętników w Internecie. Nagłe pojawienie się niesłychanej liczby blogów przywodziło na myśl niegdysiejszą popularność Silvae Rerum – łac. «las przedmiotów» – gatunku literackiego popularnego w Polsce w XVI wieku. Silvae stanowiły zbiór tekstów na różnorodne tematy, pisanych «na żywo». Dokumentowały one unikalną codzienność ich autorów, najczęściej zamożnych ziemian. W czerwcu 2008 roku dość przypadkowo wszedłem w posiadanie amatorskich filmów na taśmach 8mm, na których utrwalono sceny z życia Niemki, mieszkającej w pobliżu polsko-niemieckiej granicy. W maju 2010 roku rozpocząłem pokazy tych filmów. Prezentacja składa się z projekcji filmów z rzutnika multimedialnego i projektora 8mm. Opowiem też historię związaną z ich znalezieniem.”

Premiera: 27 maja 2010
Ośrodek Teatralny Kana w Szczecinie
Do zobaczenia na Festiwalu: 10 listopada – 16.00 i 18.00 – Centrum Kultury Katowice

*

POKAZ TOWARZYSZĄCY:

Nikołaj Gogol
OŻENEK
Reżyseria: Nikołaj Kolada

Opracowanie muzyczne – NIKOŁAJ KOLADA
Przekład – AGNIESZKA LUBOMIRA PIOTROWSKA
Scenografia i kostiumy – ANNA TOMCZYŃSKA, NIKOŁAJ KOLADA

Występują: GRAŻYNA BUŁKA, ALINA CHECHELSKA, EWA LEŚNIAK, KRYSTYNA WIŚNIEWSKA, JERZY GŁYBIN, ANTONI GRYZIK / ZBIGNIEW WRÓBEL, JERZY KUCZERA, WIESŁAW KUPCZAK, MICHAŁ PIOTROWSKI, MAREK RACHOŃ, MARCIN SZAFORZ

Najnowsza premiera Teatru Śląskiego w Katowicach, zrealizowana przez jednego z najbardziej znanych współczesnych reżyserów i dramatopisarzy rosyjskich – Nikołaja Koladę. Przedstawienie powstaje w oparciu o nowe polskie tłumaczenie przygotowane przez Agnieszkę Lubomirę Piotrowską specjalnie na potrzeby tego spektaklu. To drugi raz, kiedy Kolada wystawia w Polsce dramat Gogola – w zeszłym roku gościnnie wyreżyserował Rewizora w warszawskim Teatrze Studio, otwierając tym samym dziesięciodniowy Festiwal Kolady na stołecznej scenie. Reżyser nie ukrywa, że Gogol należy do jego ulubionych dramatopisarzy. Ożenek w jego inscenizacji jest śmieszno-straszny i pomieszany jak życie ludzkie. Jak mówi sam reżyser: „Gdy się śmiejemy, wydaje nam się, że śmiejemy się z kogoś innego. Dopiero pod koniec okazuje się, że śmialiśmy się z samych siebie. Dociera do nas, że powinniśmy współczuć samym sobie”.

Premiera: 23 października 2015
Teatr Śląski w Katowicach
Do zobaczenia na Festiwalu: 14 listopada – 20.00 – Teatr Śląski w Katowicach

*

STREFA DZIECKA:

Bogumiła Rzymska
SZCZUROŁAP
Reżyseria: Janusz Ryl-Krystianowski

Scenografia – JULIA SKURATOVA
Muzyka – ROBERT ŁUCZAK
Ruch sceniczny – EWELINA CISZEWSKA

Występują: MARTA POPŁAWSKA, KATARZYNA PRUDŁO, ALEKSANDRA ZAWALSKA, GRZEGORZ ECKERT, JACEK POPŁAWSKI

Szczurołap, fot. Tomasz Zakrzewski

Inscenizacja przygotowana przez jednego z najbardziej cenionych polskich twórców teatru lalkowego, łącząca teatr żywego planu i lalki, w warstwie wizualnej inspirowana malarstwem Velásqueza. Sensacyjny wątek i ciekawie zbudowana intryga pozwalają na utrzymanie widzów w napięciu od początku do końca sztuki. Jak głosi legenda, w 1824 roku niemieckie miasto Hameln, nawiedziła plaga szczurów. Mieszkańcy zatrudnili grajka-szczurołapa, żeby się ich pozbył. Ten uwiódł gryzonie melodią wygrywaną na flecie i wywabił je z miasta. Kiedy jednak nie otrzymał obiecanej zapłaty, w akcie zemsty grą na flecie zaczarował dzieci i wyprowadził je w nieznane. Legenda ta, znana m.in. z baśni braci Grimm inspiruje artystów od wieków. Zainspirowała także jedną z polskich dramatopisarek, dzięki czemu mogło powstać to wyjątkowe przedstawienie. Sztuka Bogumiły Rzymskiej nie jest jednak tak mroczna jak ludowe podania. To mądra, baśniowa opowieść o relacjach międzyludzkich, stereotypowym myśleniu, które może być zgubne i o przyjaźni ponad wszelkimi podziałami. Przedstawienie adresowane jest do dzieci w wieku szkolnym.

Premiera 14 marca 2015
Śląski Teatr lalki i Aktora ATENEUM
Do zobaczenia na Festiwalu: 7 listopada – 16.00 – Śląski Teatr Lalki i Aktora ATENEUM

*

Martin Baltscheit
TYLKO JEDEN DZIEŃ
Reżyseria: Bogdan Nauka

Przekład – LILA MROWIŃSKA-LISSEWSKA
Scenografia – PAVEL HUBIČKA
Muzyka – PAVEL HELEBRAND

Występują: Katarzyna Prudło, Grzegorz Eckert, PIOTR GABRIEL, ewa reymann, PIOTR JANISZEWSKI

Tylko jeden dzień, fot. T. Zakrzewski

Wzruszająca, ciepła opowieść o muszce jętce jednodniówce. Lis i Dzik zauroczeni delikatnością tej istotki i zmartwieni faktem, że czeka ją tylko jeden jedyny dzień życia wmawiają nowej przyjaciółce, że godziny Lisa są policzone. Kłamstwo pociąga za sobą szereg komicznych perypetii, które dla Jętki okazują się najpiękniejszymi chwilami w jej króciutkim istnieniu. Bogdan Nauka, nie tracąc poczucia humoru, zrealizował mądre, głębokie przedstawienie zwracające uwagę na wartość życia i potrzebę wypełnienia go przyjaźnią i miłością. Ta zabawna inscenizacja może jednocześnie być pomocna w oswajaniu najmłodszych widzów z problemem utraty kogoś bliskiego.

Premiera: 26 września 2014
Teatr Lalki i Aktora ATENEUM
Do zobaczenia na Festiwalu: 15  listopada – 16.00 – Śląski Teatr Lalki i Aktora ATENEUM