Strona główna / Interpretacje / Aktualności / Laureatka Nagrody Publiczności: Małgorzata Warsicka
Laureatka Nagrody Publiczności: Małgorzata Warsicka
02/12/2020

Laureatką Nagrody Publiczności została Małgorzata Warsicka. Nagrodę w wysokości 10 tys. zł ufundowaną przez Marszałka Województwa Śląskiego odebrała za reżyserię spektaklu ” Mistrz i Małgorzata” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

Warto też dodać, że reżyserka otrzymała też głos (czyli nagrodę w wysokości 10 tys. zł) od Stanisława Rosieka, który był w gronie jury XX edycji Festiwalu.

Z kolei Marta Gzowska-Sawicka, która kreowała w tym spektaklu rolę Wolanda, otrzymała Nagrodę Dziennika  Teatralnego (grafika).

***

Małgorzata Warsicka

Reżyserka. Absolwentka Wydziału Reżyserii AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie oraz Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki.

Laureatka Nagrody za Najlepszy Debiut Reżyserski na festiwalu „Pierwszy Kontakt” w Toruniu (2015) oraz nagrody Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (2015) za spektakl „Jakobi i Leidental” H. Levina z Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie.

W 2016 r. nagrodzona za reżyserię na 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za spektakl „Nieskończona historia” A. Pałygi z Teatru im. W. Horzycy w Toruniu. Zdobywczyni nagrody za adaptację słuchowiska radiowego „Serce Ciemności” J. Conrada w 18 edycji Festiwalu „Dwa Teatry” w Gdyni w 2018 r.

W 2019 r jej „Beniowski. Ballada bez bohatera” z Teatru Nowego w Poznaniu, zdobył Grand Prix na 44 Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych w Opolu i w konkursie „Klasyka Żywa”. Jest także laureatką 13 edycji programu stypendialnego „Młoda Polska”. We wrześniu tego roku, zadebiutowała na niemieckiej scenie teatralnej realizując „Elektrę” Sofoklesa w Teatrze Miejskim we Freiburgu.

Współpracowała z Teatrami w Krakowie, Warszawie, Gdyni, Toruniu, Olsztynie, Łodzi, Bydgoszczy, Tarnowie, a także z Akademią Muzyczną w Poznaniu i Bydgoszczy realizując przedstawienia operowe, a także prowadząc kursy aktorskie dla wokalistów.

Zwyciężczynię wybrała społeczność internautów, która między poniedziałkiem 23 listopada a sobotą 28 listopada mogła głosować na ulubiony tytuł drogą internetową – poprzez stronę festiwalu. Najwięcej głosów otrzymał spektakl „Mistrz i Małgorzata”.

„Mistrz i Małgorzata” 

Dzieło niegdyś objęte 30-letnią cenzurą, dziś nazywane jest jedną z  najważniejszych powieści XX wieku, wciąż kryje w sobie tajemnicę i pozostawia wiele istotnych pytań bez odpowiedzi.

Małgorzata Warsicka skupia się w swojej adaptacji – na podstawie nowego, „rodzinnego” przekładu Leokadii Anny, Grzegorza i Igora Przebindów – na aspekcie duchowym dzieła Bułhakowa, na „duchowych przygodach człowieka” (wg określenia Krystiana Lupy).

Za pośrednictwem galerii bułhakowowskich postaci wnikliwie bada pojemność tego sformułowania, tropi drogi do wolności zewnętrznej jak i wewnętrznej każdego z bohaterów.

Bardzo ważna jest tutaj muzyka. Osią spektaklu jest kwartet smyczkowy, który na żywo tworzy i buduje aurę dźwiękową scen dramatycznych, akompaniuje chórowi, a czasem jest niezależnym „obiektem muzycznym”.

Temat pokierował twórców w stronę inspiracji formą muzyczną pasji – nie tylko ze względu na wątki biblijne, ale przede wszystkim ze względu na losy bohaterów, z których każdy mierzy się ze swoim cierpieniem. Tak można uzasadnić obsadę spektaklu: amplifikowany kwartet smyczkowy i czterogłosowy chór z solistami. Nawiązania pasyjne są również bardziej bezpośrednie – do Pasji J. S. Bacha („janowej” i „mateuszowej”).

Ważnym elementem spektaklu jest też wielokanałowa warstwa elektroniczna, która pomaga wciągnąć widza w świat odrealniony i akustycznie wykrzywiony. Podstawową tkanką brzmieniową jest tutaj elektryczność – brumy i szumy – łączące postać Piłata i Wolanda oraz nagrania i przetworzenia głosów aktorów, budujące nieco schizofreniczny nastrój.

Metryka spektaklu

TWÓRCY:

Adaptacja, reżyseria – Małgorzata Warsicka
Tłumaczenie – Leokadia Anna Przebinda, Grzegorz Przebinda, Igor Przebinda
Muzyka – Karol Nepelski
Scenografia, reżyseria światła, wideo – Marcin Chlanda
Kostiumy – Edyta Jermacz
Ruch sceniczny – Aleksander Kopański
Asystent reżysera – Martyna Małysiak
Asystent scenografa – Nina Mizgała
Obsługa multimedialna –g Bartłomiej Kubica

OBSADA:

Mistrz – Piotr Gajos
Małgorzata – Jagoda Krzywicka
Azazello, Sekretarz – Mateusz Wojtasiński
Piłat – Grzegorz Sikora
Woland – Marta Gzowska-Sawicka
Hela – Oriana Soika
Berlioz, Publiczność – Eugeniusz Jachym
Mateusz Lewi – Maciej Kulig
Rimski – Kazimierz Czapla
Behemot – Grzegorz Margas
Korowiew – Adam Myrczek
Bezdomny – Michał Czaderna
Lichodiejew, Publiczność – Sławomir Miska
Lekarz, Publiczność – Jadwiga Grygierczyk
Jeszua – Daria Polasik-Bułka
Riuchin, Bengalski – Tomasz Lorek
Frieda, Publiczność – Maria Suprun
Warionucha – Andrzej Lichosyt
Dowódca straży, Abadona – Rafał Sawicki
Chór – Izabela Czyżycka, Justyna Masny, Weronika Wronka, Aleksandra Zdrojewska-Bień, Piotr Gajos, Jagoda Krzywicka, Mateusz Wojtasiński, Oriana Soika, Maciej Kulig, Kazimierz Czapla, Grzegorz Margas, Adam Myrczek, Michał Czaderna, Sławomir Miska, Jadwiga Grygierczyk, Daria Polasik-Bułka, Tomasz Lorek, Maria Suprun, Andrzej Lichosyt, Rafał Sawicki
Kwartet smyczkowy na żywo – I skrzypce – Aleksandra Góra, Krzysztof Kokoszewski
Kwartet smyczkowy na żywo – II skrzypce – Katarzyna Merta, Jacek Stolarczyk
Kwartet smyczkowy na żywo – altówka – Paulina Bargieł, Katarzyna Janusz
Kwartet smyczkowy na żywo – wiolonczela – Julianna Vinci, Aleksandra Stolarek

Premiera: 6 października 2019 r.

Rozmowę z reżyserką nagraną z okazji „Interpretacji” można obejrzeć na YouTube:

Kategoria: Aktualności

Zobacz również: